Weblog Gerard Dielessen: Nog één dag...

Nog één dag te gaan en dan zit #EYOF2013 er al weer op. Dan hebben we kunnen genieten van vijf dagen absolute jeugdtopsport verdeeld over negen sporten (atletiek, tennis, wielrennen, judo, zwemmen, handbal, volleybal, basketbal en turnen). Het Europees Jeugd Olympisch Festival Utrecht is zonder twijfel een daverend succes. En dat niet in de laatste plaats door de ruim 2300 Festivalmakers. Vrijwilligers die - net als tijdens de Olympische en Paralympische Spelen in London van een jaar geleden - ook van dit Olympisch evenement een prachtig succes weten te maken. Het Europees Jeugd Olympisch Festival in Utrecht bewijst eens te meer dat ons land heel goed in staat is om grootschalige multi sport evenementen te organiseren. Wat mij betreft wijst #EYOF2013 de weg naar bijvoorbeeld de Youth Olympic Games in 2022 en wellicht zelfs ooit de organisatie van de 'grote' Olympische en Paralympische Spelen. De enorme betrokkenheid en enthousiasme van alle vrijwilligers, maar ook van de ouders, begeleiders, supporters, trainers, coaches en vooral van de atleten zelf natuurlijk, is een enorm krachtig middel voor een gezonder Nederland. Het is en blijft in dat opzicht jammer dat de Olympische ambitie door deze regering uit het regeerakkoord is geschrapt. Het zou de premier en zijn ministers niet hebben misstaan om dezer dagen in Utrecht eens een kijkje te komen nemen en zich ook te laten inspireren door al die jonge sporters. Dit Olympisch toernooi, waaraan 2200 atleten in de leeftijd van 12 tot en met 18 jaar uit alle 49 Europese landen meedoen, is namelijk een groot sportfeest. De talenten van nu en de sportsterren van de toekomst laten prachtige sport zien. En ook hier laten onze jonge Nederlandse atleten hun publiek niet in de steek. Met nog een dag competitie staat de medailleteller voor Youth Olympic TeamNL op 13. En daar komen morgen vast en zeker nog een aantal ereplaatsen bij. De Nederlandse judoka's zijn tot nu toe het meest succesvol. Maar ook in het zwembad, op de atletiekbaan en op het wielrenparcours worden mooie successen behaald. En natuurlijk morgen de wedstrijden van de teams, waarbij zowel de volleybal- als de handbalmeisjes nog alle kans op brons hebben. Internationaal krijgt #EYOF2013 ook veel waardering. IOC-leden, presidenten van internationale sportfederaties, leden van het bestuur van het European Olympic Committee etc, ze zijn allemaal even enthousiast over de organisatie in Utrecht. Natuurlijk zijn er tijdens de eerste dagen altijd wat opstartproblemen, maar inmiddels loopt alles gesmeerd. De oud 100 meter winnaar van de Spelen van 1972 en 1976, Oekraïner en nu ook IOC-lid Valerie Borsov, loopt zichtbaar te genieten op de prachtige atletiekbaan van Maarschalkerweerd. 'Mooi hoe jullie dit allemaal organiseren. Ik ben trots op mijn eigen jonge atleten en geniet van de sfeer. En deze oude sportheld is niet de enige die geniet van #EYOF2013. Ook toernooidirecteur Pieter van den Hoogenband loopt iedere dag met een 'big smile' over de verschillende sportaccommodaties. Ex-topsporters zoals Pieter zijn cruciaal om meer mensen aan het sporten te krijgen. Ze stimuleren, enthousiasmeren en overtuigen met hun prestaties. Tijdens #EYOF2013 is Pieter niets te veel. Hij is niet alleen een prima toernooidirecteur, maar vooral ook een topambassadeur die als geen ander weet dat sport kan zorgen voor een kerngezond Nederland. Het zou mooi zijn als het succes van #EYOF2013 de basis legt voor een hernieuwde discussie over de Nederlandse Olympische ambitie. Maar morgen eerst nog één dag genieten in Utrecht. Gerard Dielessen Algemeen directeur NOC*NSF Lees hier eerdere blogs van Gerard Dielessen. Vol hem op twitter via @gerarddielessen