Verkiezingsprocedure NOS | NOC*NSF Sportgala

ARNHEM - De nominaties van de sporters die in aanmerking komen voor een van de titels van Sporter van het Jaar 2013 worden zondagavond bekend gemaakt. Deze titels worden vergeven tijdens het NOS | NOC*NSF Sportgala, mede mogelijk gemaakt door Lotto. Het Gala vindt plaats op dinsdag 17 december.

Op het Sportgala, georganiseerd om de Nederlandse topsporters te eren en te waarderen, worden verschillende prijzen uitgereikt. De beste sporters van het jaar krijgen hiermee de extra aandacht die ze verdienen. Het gaat om de categorieën Sportman, Sportvrouw, Paralympische sporter, Sportploeg, Coach en Young Talent.

Verkiezingstraject
Aanstaande zondag 1 december, ruim twee weken voorafgaand aan het NOS | NOC*NSF Sportgala, maken de NOS en NOC*NSF bekend wie er in de verschillende categorieën zijn genomineerd. Een vakjury bepaalt deze nominaties, waarbij de sportbonden hun input geven. Er wordt gekeken naar de prestaties vanaf 1 december van het vorige jaar, tot en met 30 november van dit lopende jaar. De vakjury neemt in haar beoordeling van de prestaties een aantal criteria mee, zoals het niveau van het evenement, de mondialiteit van de sport, de impact die het heeft op het Nederlands publiek en de prestatiedichtheid binnen de tak van sport.

De daadwerkelijke stemming vindt vlak voor de live tv-uitzending plaats. Sporters met een A-status brengen dan hun stem uit op de sporters, net als de genodigde bondscoaches dat doen voor de coachprijs. Ook de vakjuryleden brengen dan hun stem uit. De stemmen van de sporters of coaches tellen voor vijftigf procent mee in de uitslag, de stemmen van de vakjuryleden staan voor de overige vijftig procent.

Vakjury
NOC*NSF heeft de vakjury samengesteld op basis van ervaring en expertise. De leden van de vakjury zijn:

Pieter van den Hoogenband, winnaar Fanny Blankers-Koen Carrièreprijs, Sportman van 1999, 2000, 2004
Leontien Zijlaard-van Moorsel, winnaar Fanny Blankers-Koen Carrièreprijs, Sportvrouw van 1990, ‘93, ’99, 2000, ’03, ‘04
Charles van Commenée, chef de mission Olympische Spelen Beijing 2008
Thea Limbach, chef de mission Paralympische Spelen Beijing 2008
Joop Alberda, coach, voorgedragen door NLCoach
John Volkers, sportjournalist, voorgedragen door de NSP
Ewoud van Winsen, sportjournalist, voorgedragen door de NSP
Jeroen Bijl, Manager Topsport NOC*NSF, tevens technisch voorzitter van de vakjury

>> Lees hier alles over de verkiezingen van de Sporters van het Jaar van de afgelopen jaren.