Traditionele sportherdenking bij Olympisch Stadion

AMSTERDAM - Bij het Olympisch Stadion in Amsterdam heeft vandaag de jaarlijkse sportherdenking plaatsgevonden. Dit jaar werd expliciet stilgestaan bij de schaatssport in oorlogstijd. Ook deze sport ging door tijdens de oorlog; in 1941 en 1942 werd zowel het NK allround als de elfstedentocht gereden. Wedstrijden in het Friese kortebaanschaatsen konden tijdens de Hongerwinter gewoon doorgaan. Een foto van Anne Frank, vrolijk met haar vriendinnen op de schaats in het Vondelpark, stond deze middag symbool voor de sport voor en tijdens de oorlogsjaren.

Schaatsen was in die tijd echter méér dan alleen sport: prinses Beatrix bijvoorbeeld kreeg schaatsles vlak voor ze terugkeerde naar het bevrijde Nederland. En ook van Nederlandse soldaten werd verwacht dat ze konden schaatsen in geval er strijd geleverd moest worden op het ijs. Hiervoor werden ijspatrouilles gevormd, die enkele maanden vóór de Duitse inval nog oefenden.

Tijdens de plechtigheid werden drie toespraken gehouden. Paul Slettenhaar namens Stadsdeel Amsterdam Zuid, Eric van der Burg namens Amsterdam en André Bolhuis namens de Nederlandse sport. De laatste sloot in zijn speech aan bij de woorden die de nieuwe koning op 30 april uitsprak: “Hoe groot de verscheidenheid ook is, hoe verschillend onze overtuigingen en dromen ook mogen zijn, waar onze wieg ook stond, in het Koninkrijk der Nederlanden mag iedereen zijn stem laten horen en op voet van gelijkwaardigheid méébouwen.”

Lees hier de gehele speech van André Bolhuis.

In het ochtendprogramma spraken Frits Barend en Jurryt van de Vooren met bijzondere gasten. Aan het woord kwamen Wim van der Voort (1923), juniorschaatser in de oorlogsjaren en in Oslo 1952 winnaar van olympisch zilver, George Schweigmann (1924), hij reed als toerrijder alle Elfstedentochten sinds 1942 en was 25 jaar lang bestuurslid van de Elfstedenvereniging, Gauke Bootsma, eigenaar Eerste Friese Schaatsmuseum in Hindeloopen en Marnix Koolhaas, schaatshistoricus en redacteur VPRO Geschiedenis.

Na afloop van de ceremonie, die voor het Olympisch Stadion bij het beeld van Prometheus plaatsvond, werden vijf kransen gelegd in de kleuren van de Olympische ringen.

De kransen werden gelegd door:

Andre Bolhuis (voorzitter NOC*NSF)
Annamarie Thomas (wereldkampioene schaatsen)
Paul Slettenhaar (voorzitter stadsdeel Amsterdam Zuid)
Eric van der Burg (wethouder Sport Amsterdam)
Simone Freling (directeur Ajax Foundation)
Michael Kinsbergen (algemeen directeur Ajax)
Hans Lubberding (directeur Olympisch Stadion)
Jan Bolt (Koninklijke Nederlandse Schaatsenrijders Bond)
Said Kwyasse (Medico Vision namens bedrijven in het stadion)
Jorieke Exler (SportAs Amsterdam)

(Bron: Olympisch Stadion/NOC*NSF)