Sport staat stil bij ‘onbegrijpelijke’ dood grensrechter

ARNHEM - Gerard Dielessen, algemeen directeur van NOC*NSF, stond vanmiddag tijdens de persbijeenkomst over de verdeling van de Topsportgelden stil bij het overlijden van Richard Nieuwenhuizen van voetbalclub Buitenboys uit Almere.

“Dit was natuurlijk verschrikkelijk nieuws. Wij betuigen vanzelfsprekend ons medeleven aan de familie, vrienden van het slachtoffer en aan Buitenboys, de voetbalclub waar hij dit weekend als grensrechter actief voor was. Onvoorstelbaar toch dat zoiets kan plaatsvinden. Iedereen die in de sport actief is, is daar ook op de een af andere manier als vrijwilliger actief. Daarmee komt wat er gebeurd is voor iedereen erg dichtbij. Ik snap dan ook heel goed dat bonden en clubs overal initiatieven voorbereiden om in het komende sportweekeinde stil te staan bij deze onbegrijpelijke gebeurtenis. NOC*NSF steunt deze initiatieven natuurlijk en is altijd beschikbaar om daaraan mee te werken. Ik wens iedereen die betrokken is bij Richard Nieuwenhuizen veel sterkte in de komende tijd en ik hoop dat alle reacties uit de sport bij kunnen dragen aan het verwerken van dit grote verdriet.”

Gerard Dielessen in gesprek met de NOS over de overleden grensrechter:

De wedstrijden in het amateurvoetbal gaan komend weekend niet door in verband met het overlijden van de voetbalgrensrechter. Aan het begin van de wedstrijden in het betaald voetbal wordt een minuut stilte in acht genomen. Dat heeft voetbalbond KNVB bekendgemaakt. De spelers en arbiters zullen tijdens die wedstrijden rouwbanden dragen.

De KNVB gaat daarnaast de amateurclubs benaderen en ze ideeën aandragen voor komend weekeinde. Het is ze toegestaan om vriendschappelijke duels te organiseren of te trainen. De KNVB wil graag dat de clubs hun deuren openen en leden bijeen laten komen om te praten over de recente gebeurtenissen. "We willen de clubs graag helpen en ze handvatten bieden'', zo legt de woordvoerster uit. "Bijvoorbeeld hoe ze bepaalde acties gezamenlijk kunnen doen of kunnen delen. Maar we willen de verenigingen geen dingen opleggen of verplichten. Het moet nu echt uit het voetbal zelf komen.''

Ook de zwembond (KNZB), volleybalbond (NeVoBo), ijshockeybond (NIJB), korfbalverbond (KNKV), biljartbond (KNBB), floorball en unihockey bond (NeFUB), watersportverbond en judobond (JBN) staan komend weekend stil bij het overlijden van de grensrechter.