Sonnemans directeur topsport bij judobond

NIEUWEGEIN (ANP) - Oud-judoka Ben Sonnemans volgt per 1 februari volgend jaar Cor van der Geest op als directeur topsport van de judobond (JBN). Van der Geest maakte bij de Olympische Spelen in Londen bekend zijn functie na dit jaar neer te leggen.

,,Deze benoeming maakt mij trots. Ik heb ontzettend veel energie om aan de slag te gaan als directeur topsport. Ik keer terug op een vertrouwde plek in een wereld die me veel heeft gegeven. Ik keer terug met nieuwe inzichten, opgedaan buiten de sportwereld. Dat is waardevolle bagage om me te helpen deze uitdagende klus de komende jaren te klaren'', aldus Sonnemans.

De 40-jarige Sonnemans werd in 1997 Europees kampioen in de klasse tot 95 kilogram. Ook won hij twee keer brons bij een Europese titelstrijd. Sonnemans, die in het verleden werd getraind door Van der Geest, deed in 1996 en 2000 mee aan de Olympische Spelen. In 2001 beëindigde hij zijn loopbaan. Hij was daarna bestuurslid en trainer bij de club Kenamju.

De bond wilde graag een ervaren iemand. ,,We wilden een inspirerend en verbindend boegbeeld. En ook nog iemand die met gezag zou kunnen optreden'', zei JBN-voorzitter Jos Hell. ,,We hebben immers ambities om in de komende Olympische periode onze topsportpositie verder te versterken.''

De judoka's presteerden teleurstellend bij de Spelen in Londen met twee bronzen medailles voor Henk Grol en Edith Bosch. Er was vooraf op meer gerekend met zes medaillekandidaten. Van der Geest sprak in Londen zijn grote zorgen uit over de toekomst van het judo en benadrukte het grote belang van de verdere professionalisering van de sport. Zijn kritische houding was echter niet de reden van zijn afscheid als technisch directeur.

Hell onderstreepte vrijdag de waardering voor Van der Geest, die sinds 2009 de functie bekleedde ,,We kijken met trots terug op de prestaties die onder de bezielende leiding van Cor van der Geest in de afgelopen jaren zijn neergezet.”