PyeongChang 2018 presenteert logo

PYEONGCHANG/SEOUL - Het organisatiecomité van de Olympische Winterspelen in 2018 in PyeongChang (Pocog) heeft vandaag het officiële logo gepresenteerd. Tijdens een gala dat voor duizend toeschouwers simultaan werd gehouden in PyeongChang en de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoul werd het embleem bekendgemaakt. Het logo is een combinatie van een symbool uit het Hangul, het Koreaanse alfabet, en het traditionele Koreaanse humanisme, Cheon-ji-in.

In het embleem zijn vijf traditionele Koreaanse kleuren gebruikt: zwart, blauw/groen, geel, rood en wit. Dezelfde kleuren zijn terug te vinden in de Olympische vlag.

Het symbool heeft de vormen van de eerste medeklinkers van elke lettergreep van het woord ‘PyeongChang’ wanneer het geschreven is in Hangul. Het eerste karakter van het logo symboliseert bovendien een verzamelplaats waar de drie elementen van Cheon-ji-in – hemel, aarde en de mens –in harmonie zijn. Het tweede karakter symboliseert sneeuw en ijs en staat ook voor de ‘ster’ optredens van de atleten.

Het logo van PyeongChang 2018 staat voor een grote samenscholing van mensen van over de hele wereld, die tezamen van de Olympische wintersporten genieten in de harmonieuze stad PyeongChang. “Een plein waar de aarde de lucht ontmoet en waar atleten excelleren in sneeuw en ijs; dat is waar iedereen het grootste winterfestival in 2018 zal vieren.”

De ceremonie werd onder meer bijgewoond door Gunilla Lindberg, voorzitter van de coördinatiecommissie van het IOC voor PyeongChang 2018; Jin-sun Kim, de voorzitter van Pocog; Jinryong Yoo, de minister van Sport, Cultuur en Toerisme van Zuid-Korea; Moon-soon Choi, gouverneur van de provincie Gangwon; Jung-haeng Kim, voorzitter van het Koreaanse Olympisch comité en schaatsster Sang-hwa Lee, winnares van Olympisch goud op de 500 meter in Vancouver. Geun-hye Park, de president van Zuid-Korea, bracht zijn gelukwensen over.