Eerste exemplaar 'De plus van de open club' uitgereikt

EDE - Sportverenigingen kunnen veel meerwaarde leveren in maatschappelijke projecten. Vijf inspirerende voorbeelden van samenwerking tussen sportaanbieders en maatschappelijke organisaties, vormen de basis van de brochure en de daar aan gekoppelde foto-expositie 'De plus van de open club'. NISB-directeur Remco Boer overhandigde dinsdagmiddag in Ede het eerste exemplaar van de brochure aan Erik Lenselink, manager Sportontwikkeling van NOC*NSF. Het project is een samenwerking van het Nederlands Instituut voor Bewegen (NISB), NOC*NSF, DSP-groep, Verwey-Jonker Instituut en Mulier Instituut. Later volgt ook nog een e-zine met nog meer feiten en cijfers over verenigingen en commerciële sportaanbieders die samenwerken met organisaties uit zorg, welzijn, onderwijs en arbeidsintegratie bijvoorbeeld. Wat levert inzet van sport op volgens professionals uit andere sectoren? En dan nog specifieker: wat levert het je op als je samenwerkt met vrijwilligers, bestuursleden of verenigingsmanagers van sportverenigingen? Met die vragen gingen de initiatiefnemers op zoek naar ‘de plus van de open sportclub’. Met als doel: meer - en meer effectieve - samenwerking met sportverenigingen die hun deuren open zetten naar de samenleving. Juist in een tijd van grote veranderingen in beleid en aansturing in zorg, welzijn en onderwijs én bezuinigingen in deze sectoren én in de sport, kan verbinding met sport een kansrijk alternatief bieden. Van Heerenveen tot Rotterdam Sportverenigingen betekenen veel in het leven van Nederlanders. Maar liefst 4,8 miljoen Nederlanders zijn lid van een sportvereniging. Daarmee bewijzen deze clubs al hun maatschappelijke waarde. De publicatie en expositie gaat over sportverenigingen die naast hun kerntaak iets extra’s doen voor de maatschappij. Deze open clubs bewijzen hun meerwaarde in projecten samen met maatschappelijke organisaties. Onderzoekers en adviseurs van NISB, DSP en VWI hebben dubbelportretten gemaakt van vijf aansprekende en heel verschillende voorbeelden uit het hele land. • In Heerenveen biedt basketbalvereniging Dyna’75 een scala aan activiteiten op scholen (Bornego College en CBS De Roerganger) en in de buurt; • In Den Haag werken welzijn (stichting MOOI!) en HKV/Ons Eibernest samen aan sportactiviteiten voor kinderen in de buurt; • In Haarlem sluiten de activiteiten van een psycholoog (praktijk Swarte) en zelfverdedigingschool Nusantara nauw op elkaar aan om met name kwetsbare vrouwen fysiek en mentaal weerbaarder te maken; • In Enschede werken deelnemers aan een arbeidsintegratieproject van Werkplein Twente aan onderhoud van de accommodatie van Avanti Wilskracht, via Stichting Vitale Sportvereniging; • In Rotterdam kunnen cliënten met een verstandelijke beperking van Middin via sportplusvereniging Atomium kennismaken met veel verschillende beweegactiviteiten. Voor lokale professionals en politici Sport blijkt laagdrempelig en relatief goedkoop. En beide partijen helpen elkaar: vrijwilligers en professionals kunnen samen mooie dingen bereiken: meer sport en spel in de buurt, goede sportclinics op school, weerbaarheid door vechtsport, langdurig werklozen aan het werk op een sportpark, verstandelijk beperkte cliënten die kennismaken met diverse sporten.Deze publicatie is met name bedoeld voor lokale professionals en politici, die de verbinding tot stand kunnen brengen. Wethouders of beleidsmedewerkers met zorg, welzijn of onderwijs in hun portefeuille, maar ook buurtsportcoaches bijvoorbeeld. Via het project ‘De plus van de open club’ willen de projectpartners met name organisaties in zorg, welzijn, arbeids(re)integratie en onderwijs én sportaanbieders inspireren die nog op de drempel staan van maatschappelijke samenwerking. De opgedane kennis wil NISB graag onder de aandacht brengen via presentaties op congressen, niet alleen in de wereld van sport en bewegen, maar juist ook in andere maatschappelijke domeinen. De brochure is hier te downloaden.Meer informatie over open clubs is te vinden via www.nocnsf.nl/openclubs