Bonden willen hardere aanpak doping

HILVERSUM (ANP) - De meeste sportbonden vinden dat doping veel harder moet worden aangepakt. Dat blijkt uit een rondgang door de NOS langs de Nederlandse federaties. De bonden vinden ook dat de sport schoner kan worden door dopingzondaars bekentenissen te laten afleggen. Ze geloven niet dat doping ooit uitgeroeid kan worden.

De NOS legde de bonden een aantal stellingen voor. In totaal 29 deden er aan mee, minder dan de helft van de 73 bij sportkoepel NOC*NSF aangesloten federaties. Twintig bonden waren het 'eens' of 'zeer eens' met de stelling dat het belangrijk is om schoon schip te maken door sporters te laten bekennen over het gebruik van verboden middelen. Maar de bonden zijn verdeeld over de vraag of die sporters daarna ook gestraft moeten worden: negen bonden voelen daarvoor, vier niet. De rest antwoordt 'neutraal'.

Algemeen directeur Gerard Dielessen van NOC*NSF reageerde op Radio 1 op het onderzoek. Beluister het gesprek hier: