Basketbalvereniging VBC Akrides winnaar campagne ‘Onze Scheids, Mijn Held’

UTRECHT - Basketbalvereniging VBC Akrides uit Velsen is de grote winnaar geworden van de landelijke en sportbrede campagne “Onze Scheids, Mijn Held”. Tijdens het afsluitende evenement van de campagne in Utrecht ontving de vereniging de prijs, een cheque van € 5000,-, uit handen van KNVB-voorzitter Michael van Praag en scheidsrechter Kevin Blom.

In de afgelopen maanden hebben vele sportverenigingen in Nederland zich via www.onzescheids.nl uitgesproken over de manier waarop zij scheidsrechters, officials en arbitrage waarderen.

“Door hun uitgebreide aanpak op het gebied van coaching en begeleiding van jonge scheidsrechters, het op ludieke wijze vergroten van de spelregelkennis en het verplicht stellen van fluiten door alle leden van de club laat VBC Akrides zien dat de club zich geweldig inzet op het gebied van arbitrage”, aldus Michael van Praag namens de vakjury. “De beoordelingen van de jury lag bijzonder dicht bij elkaar, maar uiteindelijk stak het verhaal van VBC Akrides net boven de rest uit. Desalniettemin zijn we er van overtuigd dat alle inzendingen op hun beurt ook weer andere verenigingen inspireren zich sterk te maken voor de arbitrage.”

Bekijk hier een video van de afsluitende bijeenkomst:

De afgelopen maanden konden sportverenigingen op onzescheids.nl kenbaar maken op welke manier zij zich inzetten voor scheidsrechters en officials. De deelnemende sportbonden hebben op basis van de honderden inzendingen een top elf gemaakt. Een vakjury bestaande uit Michael van Praag, Floris Evers, Ruben Houkes, Minke Booij, Jan Siemerink, Daphne Koster, Mara Moberg en Maarten Westermann (hoofdredacteur van het tijdschrift Scheids!) riep basketbalvereniging VBC Akrides uit tot winnaar.

“Onze Scheids, Mijn Held” is een initiatief van het programma ‘Naar een veiliger sportklimaat’. Dit programma is opgezet om gewenst gedrag te stimuleren en ongewenst gedrag in en rondom sport aan te pakken. ‘Naar een veiliger sportklimaat’wordt uitgevoerd door de sportbonden en NOC*NSF en heeft de steun van het ministerie van VWS, het ministerie van Veiligheid en Justitie, de Vereniging Nederlandse Gemeenten en de MOgroep.

‘Naar een veiliger sportklimaat’ is het antwoord van de sportsector op de verharding en verruwing in de sport. De essentie van het programma is dat iedereen binnen de sportvereniging zich bewust wordt van zijn of haar gedrag op en rond het veld en dat dit binnen de vereniging bespreekbaar wordt gemaakt. Vanuit het programma worden uiteenlopende cursussen aangeboden om verenigingsbestuurders, trainers, coaches, begeleiders, scheidsrechters en officials te faciliteren om vanuit hun eigen rol een bijdrage te leveren aan het creëren van een veiliger sportklimaat.

Bij excessen kiest de sportsector voor een harde aanpak. Zo komt er een sportbreed protocol voor de aanpak van excessen en gaat de sport werken met een uniforme strafmaat. Ook wordt het tuchtrecht aangescherpt v.w.b. snelheid, procedures en strafmaat.

Aan de campagne “Onze Scheids, Mijn Held” doen de volgende sportbonden mee: AFBN (american football), BN (badminton), KNAS (schermen), KNBSB (baseball en softball), KNHB (hockey), KNKB (kaatsen), KNLTB (tennis), KNVB (voetbal), KNWU (wielrennen), KNZB (zwemmen), NBB (basketbal), NBB (boksen), Nefub (floorball en unihockey), Nevobo (volleybal), NHV (handbal), NJB (judo), NKBV (klim- en bergsport), NRB (rugby), NTTB (tafeltennis), SBN (squash), KNWS (watersporten), KNRB (roeien).