Welke basisschool wordt de sportiefste van Nederland?

AMSTERDAM - Acht basisscholen strijden woensdag 15 mei a.s. in Amsterdam om de titel ‘Sportiefste Basisschool van Nederland’. De scholen komen uit heel Nederland en zijn genomineerd vanwege hun vooruitstrevende beleid op het gebied van bewegen en sport.

De verkiezing wordt voor de vijfde keer georganiseerd door de KVLO, de Koninklijke Vereniging voor Lichamelijke Opvoeding, en het NOC*NSF . Dit jaar in samenwerking met de gemeente Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam (Academie voor de Lichamelijke Opvoeding).

De scholen dagen elkaar uit door eerst per school een flitsende podiumpresentatie te geven. Daarna bevraagt een jury de schoolleiding, de vakdocent lo en een leerling over het sport- en beweegbeleid van de school. Ondertussen krijgen de leerlingen een aantal sportclinics aangeboden, waarbij ze kennis kunnen maken met allerlei sporten.

Aan het einde van de middag is de prijsuitreiking door de voorzitter van de jury, Wim Ludeke, bestuurder van de PO raad. Dan is duidelijk welke school zich de komende twee jaar de "Sportiefste Basisschool van Nederland" mag noemen. De winnaar ontvangt een waardecheque van 5000 euro.

De genomineerde scholen zijn geselecteerd op basis van hun programma voor bewegen en sport in en rondom de school. Ook de wijze waarop leerlingen kunnen participeren in de sport- en bewegingsprogramma’s, de aandacht voor het stimuleren van een gezonde- en actieve leefstijl en de maatschappelijke betrokkenheid van de school bij gezond bewegen zijn facetten waar de nominatiecommissie naar heeft gekeken.

Bekijk hier een filmpje met de genomineerde scholen.