Weblog Gerard Dielessen: London blog 2

Tijdens de Olympische Spelen zijn meer dan 70.000 vrijwilligers actief. Ze zijn gemakkelijk te herkennen in hun paarse outfit. Tussen de 200.000 en 250.000 mensen uit heel Groot Brittannië hadden zich opgegeven voor het vrijwilligersprogramma van het London Organizing Committee (LOCOG). Een pittige selectieprocedure heeft tot het uiteindelijke vrijwilligerskeurkorps geleid. Ze doen van alles, van chauffeur tot wegwijshulp op een van de vele Londense vliegvelden en van speaker bij een sportaccommodatie tot begeleider op een parkeerplaats en nog veel meer. Carol O’Callaghan is deze twee weken mijn persoonlijke begeleider. Als Secretaris Generaal van het Nationaal Olympisch Comité heb ik het voorrecht op een begeleider die mij bovendien ook nog eens overal naar toe rijdt, kris kras door het drukke Londonse verkeer. Carol houdt niet alleen van haar stad waar ze is geboren en getogen, maar is ook ontzettend trots op wat Londen de wereld laat zien. Prachtige sport, vlekkeloze organisatie, inspiratie, prachtige iconische sportlocaties, en een geweldig presterend Team GB. Ze heeft als beleidsmedewerker van het departement van werkgelegenheid speciaal drie weken vrij genomen, waarvan er een door haar werkgever wordt betaald. “Ik wilde het niet missen. Ik wil later kunnen zeggen: ik was erbij, ik heb meegeholpen om de Olympische Spelen in Londen tot een groot succes te maken”. En dat geldt voor al die 70.000 vrijwilligers. Ze willen er allemaal bij zijn. London 2012 bewijst dat al die vrijwilligers het ‘hart’ vormen van zo’n organisatie. Zonder al die extra ‘handen’ geen Spelen. Ook is eens te meer duidelijk geworden dat het niet moeilijk is om mensen enthousiast te krijgen voor ‘deze job’. Dat zie ik ook in het Holland Heineken House, dat ook wordt ‘gedragen’ door een enthousiaste groep van 275 vrijwilligers. Ook allemaal vooraf geselecteerd, want maar liefst 3600 jonge mensen hadden zich aangemeld. Op basis van een stevige selectieprocedure werden 800 sollicitatiegesprekken gevoerd waaruit de groep uiteindelijk is samengesteld. Al die vrijwilligers zorgen er voor dat honderdduizenden (ook Nederlandse) sportfans iedere dag weer kunnen genieten van prachtige en inspirerende sport tijdens de 30ste Olympische Zomer Spelen. We hebben nog zes dagen te gaan. Ons TeamNL staat op inmiddels op 11 medailles en daar zal het niet bij blijven. Behalve dat ik trots ben op onze atleten heb ik respect en bewondering voor al die mensen die vanuit hun overtuiging (we willen er bij zijn) een enorm succes maken van dit prachtige evenement. Met nog een week te gaan zeg ik tegen onze atleten, begeleiders, coaches, fans, sponsoren, maar juist ook tegen alle vrijwilligers: #GoTeamNL Gerard Dielessen Algemeen directeur NOC*NSF Lees hier de eerdere blogs van Gerard Dielessen Lees hier meer over de Olympische Spelen London 2012 Volg Gerard Dielessen op Twitter via www.twitter.com/gerarddielessen