WADA gebruikt Nederlandse sportinnovatie ‘whereabouts app’ wereldwijd voor atleten

ARNHEM - Topsporters moeten hun verblijfsgegevens, de zogenoemde ‘whereabouts’, doorgeven aan een dopingautoriteit of internationale federatie, zodat ze te lokaliseren zijn voor dopingcontroles. De in Nederland ontwikkelde whereabouts app voor smartphones maakt het heel eenvoudig om aan die verplichting te voldoen. Het World Anti-Doping Agency gaat deze unieke app nu wereldwijd gebruiken.

Het World Anti-Doping Agency (WADA) leidt de wereldwijde campagne voor een dopingvrije sport, onder andere door het beheer van de database waarin de meeste sporters hun verblijfsgegevens aanleveren. Met de whereabouts app levert ons land daar een belangrijke bijdrage aan. Nederland is het eerste land ter wereld met een smartphone-applicatie voor het doorgeven van de verblijfsgegevens.

“De app is voor atleten een eenvoudige, toegankelijke manier om te rapporteren over hun verblijfsgegevens en te voldoen aan de relevante regelgeving. Bovendien laten ze zien dat ze zich inzetten voor schone sport,”aldus David Howman, Algemeen Directeur van WADA. “Iedereen profiteert van deze efficiënte oplossing; we zijn dan ook heel blij deze app aan te kunnen bieden.”

Vier Nederlandse partners

De Nederlandse Dopingautoriteit, CGI, InnoSportNL en NOC*NSF ontwikkelden de innovatieve smartphone-applicatie vanuit een grote behoefte bij de topsporters. Dankzij de app kunnen zij op elk moment van de dag met enkele klikken op hun mobiele telefoon hun verblijfsgegevens invoeren, controleren, wijzigen en doorsturen. Indien gewenst, laadt de app de actuele verblijfplaats automatisch in met behulp van de GPS-technologie. De sporters kunnen zich ook laten herinneren aan hun verplichting door het invoeren van reminders. De app is beschikbaar op de drie meest gebruikte platforms: iPhone, Android en Blackberry. CGI heeft de app ontwikkeld in opdracht van de Nederlandse Dopingautoriteit en zorgt er nu voor dat deze met het systeem van de WADA kan communiceren zodat het internationaal kan worden gebruikt.

Eenvoud

Zwemster Hinkelien Schreuder, die op de Olympische Spelen een zilveren medaille won met de estafetteploeg op de 4x100 meter vrije slag, is groot voorstander van de whereabouts app. Als lid van de AtletenCommissie van NOC*NSF zet Schreuder zich in voor topsportend Nederland. “De whereabouts app is een uitkomst voor alle topsporters in de internationale testingpool. Voor hen wordt het nu veel eenvoudiger om de administratieve verplichtingen rondom de whereabouts te beheren”, aldus Schreuder.

Succesvolle sportinnovatie

De wereldwijde toepassing van de Nederlandse app bewijst eens te meer dat ons land voorop loopt in sportinnovatie. Deze innovatie was mogelijk dankzij een unieke samenwerking tussen het Nederlandse bedrijfsleven en de sportwereld. De whereabouts app is een succesvol voorbeeld van een interactieve toepassing die de sporters en de sportwereld vooruithelpt. Niet alleen in Nederland, maar internationaal: voortaan krijgen meer dan 25.000 atleten ter wereld de mogelijkheid om hun verblijfsgegevens via de whereabouts app aan te leveren bij hun dopingautoriteit of federatie.

Actief gebruik in Nederland

Tijdens de Olympische Spelen in Londen gebruikten de Nederlandse topsporters de whereabouts app actief: 98 van de circa 170 olympiërs of zo’n 58 procent. (De andere sporters moesten hun whereabouts aanleveren bij hun internationale federatie en konden daarom geen gebruik maken van de app.) Ook 49 van de Nederlandse deelnemers aan de Paralympics maakten actief gebruik van de app. Buiten de Olympische Spelen om moeten in Nederland zo’n 300 topatleten hun whereabouts indienen bij de Dopingautoriteit. Meer dan 90 procent daarvan gebruikt de app.

Bekijk een reportage van NOS Studio Sport hierover: