Volleybalsters op weg naar Utrecht 2013

NIEUWEGEIN (NEVOBO) - Aanstaande maandag begint voor de jongens en meiden van Jeugd Oranje het European Youth Olympic Festival in de Utrechtse Jaarbeurs. Als belangrijk onderdeel van de voorbereiding speelden de meisjes van trainer/coach Matt van Wezel afgelopen weekend twee vriendschappelijke interlands in en tegen Duitsland. Dinsdag 9, woensdag 10 en donderdag 11 juli meten de meiden op Papendal hun krachten met Jeugd België. Publiek is daarbij van harte welkom (gratis entree).

In Duitsland, dat ook present zal zijn op het EYOF, werd het openingsduel met 3-0 verloren, maar daar waren volgens Van Wezel wel oorzaken voor aan te wijzen. ,,We hadden een vermoeiende reis en een pittige krachttraining achter de rug, waardoor de meiden minder scherp waren dan normaal.” De tweede ontmoeting ging met 3-2 naar Oranje. ,,Ondanks een moeizaam begin wonnen we de eerste set. Vervolgens verloren we de tweede dik, waarna het in het derde bedrijf gelijk op ging. Toch ging ook deze set naar Duitsland. Wij wisten ons te herpakken en dwongen een vijfde set af, die we uiteindelijk ook wonnen”, blikt Van Wezel terug.

Vanaf vandaag spelen de meiden van Jeugd Oranje drie oefeninterlands tegen België, die te gast zijn op Oranje’s thuishaven Papendal. De trilogie vormt de laatste test voor het EYOF, waar de Nederlandse jeugdselectie in de poulefase achtereenvolgens aan zal treden tegen regerend Europees kampioen Polen, Griekenland en Servië. ,,Een loodzware poule, want naast de kampioen van Europa spelen we tegen de respectievelijk nummer 5 en 3 van het EK van dit jaar. Omdat onze poulegenoten alle drie ook over een paar weken naar het WK gaan, verwacht ik dat ze op volle oorlogssterkte zullen verschijnen in Utrecht. Ondanks het thuisvoordeel dat wij hebben, zal het heel hard werken worden om de poulefase te overleven”, blikt de Oranje bondscoach vooruit. ,,Nu eerst de drie interlands tegen onze Zuiderburen. We zijn redelijk aan elkaar gewaagd, België heeft een goede, gestructureerde ploeg die weinig fouten maakt. We zullen drie keer goed moeten zijn om ze te kunnen verslaan”, besluit van Wezel.

EYOF-deelneemster Julïet Lohuis blikt vooruit naar het EYOF: