Van Tuyll-beker uitgereikt aan schaatsbond

ARNHEM - Schaatsbond KNSB heeft uit handen van het bestuur van NOC*NSF de Van Tuyll-beker uitgereikt gekregen. Dit gebeurde tijdens de Algemene Vergadering van NOC*NSF. De KNSB ontvangt deze beker naar aanleiding van de uitstekende prestaties tijdens de Olympische Spelen in Sochi en het WK shorttrack in Montreal.

De Van Tuyll-beker wordt door NOC*NSF jaarlijks toegekend aan de sportbond met de meest in het oog springende sportprestaties. Daarbij gaat het niet alleen om prestaties van de elitesporters, maar wordt ook gekeken naar de ontwikkeling binnen talentontwikkelingsprogramma’s.

NOC*NSF-voorzitter André Bolhuis overhandigde de wisseltrofee aan Quirine van Heek, manager Finance bij de KNSB. Bolhuis: “Voor de uitreiking van de Van Tuyll-beker van dit jaar was geen enkele discussie. Naast het feit dat we een vracht aan langebaanschaatsmedailles behaalden bij de Olympische Spelen in Sochi, kon ook de allereerste Olympische shorttrackmedaille genoteerd worden. Helaas ging het voor de shorttrack-relay in Sochi fout, maar deze mannen revancheerden zich geweldig op het WK dat kort na de Spelen plaatsvond door daar de wereldtitel op te eisen.”

Over Van Tuyll
Bij het tienjarig bestaan van het Nederlandsch Olympisch Comité in 1922 kreeg baron Van Tuyll van Serooskerken door de bonden een beker aangeboden ter waardering van zijn verdiensten voor de Nederlandse sport. De voorzitter stelde de beker direct beschikbaar als wisseltrofee, aan de bond die het afgelopen jaar de beste prestaties heeft geleverd. De Van Tuyll-beker wordt tot op de dag van vandaag uitgereikt.

Kijk op de Sporterfgoed-website van NOC*NSF voor een overzicht van eerdere winnaars van de Van Tuyll-beker.