Van den Hoogenband neemt Olympische Vlam in ontvangst

SCHIPHOL – Pieter van den Hoogenband heeft donderdag op Schiphol de Olympische Vlam in ontvangst genomen. Het vuur doet ons land aan vanwege het European Youth Olympic Festival (EYOF), dat van 14 t/m 19 juli a.s. plaatsvindt in Utrecht. Van den Hoogenband is toernooidirecteur van het evenement. De oud-topzwemmer nam de vlam over van Gerard Dielessen (NOC*NSF), Rinda den Besten en Henny Smorenburg (beiden EYOF Utrecht 2013), die het hadden opgehaald in Athene, waar het eerder die dag op traditionele wijze was ontstoken.

Het EYOF is een tweejaarlijks topsportevenement voor kinderen in de leeftijd van 13 tot en met 18 jaar. In Utrecht strijden zo’n 2.300 talenten in negen takken van sport om de medailles. Net als bij de Olympische Spelen kent het evenement tal van Olympische tradities. Zo is er Olympisch dorp en een officiële opening, waarbij een atleet de eed aflegt. Ook zal er tijdens het evenement een Olympische Vlam branden.

“De Olympische Vlam staat voor de positieve associaties die de mens altijd heeft bij vuur”, legt Gerard Dielessen uit. “De oorsprong ligt bij de mythe van Prometheus, die het vuur stal van de goden en schonk aan de mensen. De mens leerde hierdoor metalen te bewerken en een beschaving te ontwikkelen. Tijdens de antieke Olympische Spelen werd constant een vlam brandend gehouden op het altaar gewijd aan de godin Hestia. Ook brandden er vuren voor de tempels van Zeus en Hera.”

De Olympische Vlam werd in de moderne tijd voor het eerst ontstoken bij de Spelen van 1928 in Amsterdam. Het brandde in de grote schaal op de Marathontoren van het Olympisch Stadion. Sinds 1936 wordt de Olympische Vlam met behulp van spiegels en zonnestralen ontstoken in Griekenland en vandaar naar de plaats van de Spelen gebracht. In de aanloop naar de Spelen van Athene 2004 was de Olympische Vlam voor het laatst in Nederland.

Bekijk hier hetgesprek dat Pieter van den Hoogenband later op de avond had in het programma Knevel & Van den Brink:

Bekijk de video in andere formaten.