Arnhem,
18
november
2013
|
01:00
Europe/Amsterdam

Tapruiters als handhavingsinstrument voor alcoholleeftijd in sportkantines

ARNHEM - NOC*NSF en Heineken Nederland hebben met ondersteuning van Rabobank het initiatief genomen om op verschillende manieren barvrijwilligers in sportkantines te helpen bij het handhaven van de nieuwe minimum leeftijd van 18 jaar bij het verstrekken van alcohol.

Heineken Nederland gaat, samen met NOC*NSF, de bijna 2000 sportverenigingen waaraan zij in Nederland levert begin januari van tapruiters met leeftijdcalculator voorzien. De tapruiter, die boven op de tap geïnstalleerd kan worden, herinnert de barvrijwilliger eraan dat hij om een legitimatiebewijs moet vragen. Daarnaast wordt de barvrijwilliger geholpen bij het berekenen of een klant minimaal 18 jaar is. NOC*NSF stelt voor sportverenigingen die een ander merk bier tappen een groot aantal eigen tapruiters beschikbaar, die zijn te verkrijgen bij de sportbonden.

Philip de Ridder, algemeen directeur Heineken Nederland: “Sportverenigingen zijn er voor de sport, maar ook een plek om gezellig samen te komen. We vinden het belangrijk dat de nieuwe leeftijdsgrens effectief uitgedragen wordt in de sportkantines. Samen met NOC*NSF willen we een bijdrage leveren aan de naleving van de nieuwe wetgeving. Geen 18, geen alcohol.”

Eind november start op verzoek van NOC*NSF een pilot, ondersteund door Rabobank en Multicard, bij vier sportverenigingen om te testen of met de inzet van de Cashless betalen-techniek het schenken van alcohol aan minderjarigen kan worden voorkomen. Deze verenigingen maken al langer gebruik van het betaalsysteem waarbij leden betalen vanuit hun mobiele portemonnee.

Nieuw is dat de geboortedata van leden van de verenigingen worden gekoppeld aan de betaalsleutel. “Een signaal zal de barvrijwilliger erop attent maken wanneer leden onder de 18 jaar alcohol proberen te bestellen en hun mobiele portemonnee bij de kassa aanbieden voor de betaling. Vervolgens is het aan de vereniging om het beleid toe te passen,” vertelt Edwin de Ron, mCommerce Specialist van de Rabobank. Wanneer de pilot succesvol verloopt kunnen ook andere verenigingen gebruik gaan maken van deze mogelijkheid.

NOC*NSF zal het komende jaar in samenwerking met diverse partijen meer initiatieven ontplooien om sportverenigingen te ondersteunen bij het voeren van een verantwoord schenkbeleid in de sportkantines. André Bolhuis, voorzitter NOC*NSF: ‘’Voor een vitale en sportieve Nederlandse samenleving is het van essentieel belang dat alcoholgebruik onder jongeren in Nederland wordt tegengegaan, ook in sportverenigingen. Ik ben daarom blij dat we met ondersteuning van Heineken en Rabobank onze vrijwilligers hierbij kunnen helpen.’’
NOC*NSF - We winnen veel met sport

Wij dromen van een Nederland waarin iedereen geniet van sport. Want sport is passie, sport verbroedert en sport is gezond. Sport haalt het beste in mensen naar boven, zorgt voor vriendschap en voor respect.Ons doel is er voor te zorgen dat iedereen aan sport kan doen. Wij zorgen voor optimale sportomstandigheden in Nederland. Het gaat ons om meedoen en winnen. Winnen betekent excelleren in sport, medailles halen, maar ook onderzoek doen, mensen stimuleren iedere dag een beetje beter te worden, sport inzetten om obesitas tegen te gaan, Nederland veiliger en socialer maken.NOC*NSF is van en voor de sport in Nederland en is als Olympisch comité verantwoordelijk voor de uitzending van Nederlandse Olympische en Paralympische teams.