Amsterdam/Zeist/Arnhem,

Campagne ‘Sport, daar geef je om’ van start

Samenvatting

Zondagmiddag 3 augustus is, voorafgaande aan de start van de 19e editie van de Johan Cruijff Schaal in de ArenA, de campagne ‘Sport, daar geef je om’ officieel van start gegaan. Met de (media)campagne willen de initiatiefnemers NOC*NSF, Eredivisie CV en KNVB meer aandacht genereren voor schenken en nalaten aan sport.

Nog geen 2 % giften aan sport

Uit het onderzoek ‘Geven in Nederland 2013’ blijkt dat nog geen 2% van de giften ten goede komt aan de sport en wat nalatenschappen betreft is dat minder dan 1%. De cijfers uit het onderzoek onderschrijven dat schenken en nalaten aan de sport, in tegenstelling tot aan andere goede doelen, nog relatief onbekend terrein is. Daarom zijn de initiatiefnemers het platform ‘Sport, daar geef je om’ gestart: een website waar de mogelijkheden van geven en nalaten aan sport inzichtelijk worden gemaakt. Met nuttige informatie, inspirerende verhalen en hulpmiddelen wordt de Nederlander in het algemeen en de sportvereniging in het bijzonder geïnformeerd en geïnspireerd.

Mediacampagne

De mediacampagne is 3 augustus van start gegaan. In samenwerking met mediapartners FOX Sports, FOX, Arko Sports Media, Sanoma, de Telegraaf en Radio 538 wordt de campagne de komende weken via radio, tv en print uitgedragen. Wim Ludeke, bestuurslid NOC*NSF namens de initiatiefnemers: “De binding van fans en verenigingen met hun sport vinden wij als NOC*NSF erg belangrijk. De campagne ‘Sport daar geef je om’, laat dan ook zien dat mensen allerlei redenen hebben om zich verbonden te voelen met hun sportvereniging. Naast het sportplezier dat de vereniging hun geboden heeft, zijn ze daar ook vaak als vrijwilliger actief. ‘Hun’ club betekent veel voor hen en dat gunnen ze ook toekomstige generaties. Tegenwoordig kun je er als sportvereniging of sportdoel niet meer vanuit gaan dat het geld wel ergens vandaan komt. Je moet daarom op zoek gaan naar andere voor de hand liggende mogelijkheden die toch niet zo vanzelfsprekend zijn. Het platform ‘Sport daar geef je om’ helpt daarbij. Mensen die de behoefte voelen hun club, van welke sportdiscipline dan ook, financieel te steunen, kunnen inspiratie opdoen via het platform.

De sportvereniging versterken

Michael van Praag, bondsvoorzitter KNVB: “Als grootste sportbond van Nederland nemen wij graag onze verantwoordelijkheid om actief bij te dragen aan een initiatief als ‘Sport, daar geef je om’. Voetbalverenigingen hebben, net als veel andere sportclubs vaak een sterke binding met hun leden. ‘Sport daar geef je om‘ is een uniek initiatief dat mensen in staat stelt de vereniging te versterken. Dat geldt zowel voor de clubs in het betaald voetbal, als de verenigingen in het amateurvoetbal. Een initiatief als dit versterkt de hele sport en daar werken we graag aan mee.”Mariken Leurs onderschreef namens het ministerie van VWS het maatschappelijke belang van sportverenigingen en zegde toe dit project een aantal jaar te blijven steunen.