Rabobank zet in op samenwerking met sportclubs

Samenvatting

De Rabobank heeft een nieuwe sponsorstrategie, waarbij de bank focust op het opbouwen van partnerships tussen de lokale Rabobanken en de plaatselijke verenigingen op het gebied van sport en cultuur. Voor wat betreft de sport is Rabobank Partner van de Nederlandse Sport en gaat de bank de komende vier jaar nauwer samenwerken met NOC*NSF, Team NL en de meer dan 25 deelnemende sportbonden.

Sportclubs spelen een belangrijke maatschappelijke rol. Ze verbinden mensen door alle lagen en leeftijden van de bevolking, zorgen ervoor dat mensen kunnen sporten en dragen zo bij aan een betere samenleving. Zo winnen we veel met sport. Verenigingen en stichtingen staan echter ook voor veel uitdagingen. Ze kampen met teruglopende bijdragen van lokale overheden, hebben moeite met het vinden van goede bestuurders en hun ledenaantallen en vrijwilligers staan onder druk.

De Rabobank onderkent de waarde van de ruim 23.500 sportverenigingen en zet daarom de komende vier jaar in op intensieve begeleiding van sportclubs.Tom van Kuyk, sponsorstrateeg bij de Rabobank: “De Rabobank is al decennia lang verbonden met vele verenigingen. De nieuwe aanpak bestaat er vooral uit dat we intensiever met ze gaan samenwerken. Zo willen we verenigingen graag helpen bij het aanboren van nieuwe inkomstenbronnen en het aantrekken van nieuwe vrijwilligers. Dat maakt een club meer toekomstbestendig en zelfredzaam. Binnen deze aanpak gaan we voor wat betreft de sport de komende vier jaar intensief samenwerken met NOC*NSF, Team NL en de sportbonden die betrokken zijn bij Team NL. Daarnaast werkt de bank samen met de Koninklijke Nederlandse Hockeybond (KNHB).”

Idolen uit sport en cultuur spelen een cruciale rol in de nieuwe aanpak van de Rabobank. Rien Nagel, lid van de raad van bestuur van de Rabobank: “De helden van Team NL inspireren miljoenen mensen die dagelijks in clubverband sporten. Zij onderschrijven de boodschap dat de vereniging een mooie stimulans biedt voor een mooie carrière en laten zien wat een club je kan brengen. Wij brengen de topsporters nog dichterbij door ze de clubs te laten bezoeken waar het voor hen ook allemaal is begonnen.” De Rabobank zet de topsporters actief in voor oefenwedstrijden en clinics bij de lokale verenigingen die ondersteund worden.

Voor aangepast sporten werkt de Rabobank Foundation – het maatschappelijke fonds van de Rabobank – ook samen met NOC*NSF. De samenwerking richt zich specifiek op jongeren tot 18 jaar met een motorische beperking. Zij kunnen op een aantal sportdagen door het gehele land kennis maken met diverse takken van sport. Daarbij kunnen zij ook gebruik maken van de juiste sporthulpmiddelen. Het doel is om hen aan een sportvereniging te koppelen en daarmee sportdeelname van deze groep te verhogen.

Thomas van Schaik, manager Marketing, Content en Sponsoring van NOC*NSF: “Team NL brengt sporters, fans, sportbonden en sponsoren dichter bij elkaar. Daarnaast speelt Team NL ook een belangrijke maatschappelijke rol en zal het een actieve bijdrage leveren aan events en verenigingen en ook een rol spelen in maatschappelijke projecten. Sportclubs die ambities hebben kunnen we, door deze samenwerking met de Rabobank, vanuit de sport nog gerichter en nog effectiever begeleiden. Het resultaat van deze trajecten is nog meer sportclubs die goed georganiseerd zijn en naast de sportieve doelen nog beter kunnen inspelen op de behoeften van hun achterban, de wijk en de maatschappelijk uitdagingen die leven in de omgeving van de club.”

Naast de Rabobank zijn Heineken en de Nederlandse Loterij Partners van de Nederlandse Sport.