Oprichting NOC gevierd in Krasnapolsky

AMSTERDAM - Dinsdag was het exact honderd jaar geleden dat het Nederlandsch Olympisch Comité werd opgericht. De oprichtingsvergadering vond plaats in Grand Hotel Krasnapolsky in Amsterdam. Om dit te herdenken organiseerde NOC*NSF gisteravond op dezelfde locatie een jubileumdiner voor Olympische sportbestuurders.

Aanwezig waren verder onder meer prins Willem-Alexander en diverse coaches van sporters die op de Olympische Spelen een gouden medaille hebben gewonnen. André Bolhuis en gerard Dielessen, respectievelijk voorzitter en algemeen directeur van NOC*NSF, spraken de aanwezigen toe.

In 1993 fuseerde het NOC met de Nederlandse Sportfederatie, om gezamenlijk verder te gaan onder de naam NOC*NSF. Op 3 november viert NOC*NSF het jubileum met het grote publiek, als de Papendal Sport Parade wordt gehouden.

Lees hier de speech van Gerard Dielessen

Foto: Robert Aarts