Olympische fakkelestafette Utrecht 2013 van start

UTRECHT - Pieter van den Hoogenband heeft vanochtend in het centrum van Utrecht de fakkel ontstoken met de Olympische vlam die daarvoor speciaal uit Athene is overgekomen. De eerste fakkelloper in de vierdaagse estafetteloop die daarop van start is gegaan, was de burgemeester van Utrecht, Aleid Wolfsen. Hij droeg de fakkel 500 meter en gaf deze over aan de volgende loper. De fakkel met de Olympische vlam zal de komende vier dagen grote delen van de stad en de omliggende regio aandoen en uiteindelijk het vuur leveren voor het ontsteken van de Olympische vlam bij de openingsceremonie van het EYOF Utrecht 2013, zondagavond 14 juli in stadion Galgenwaard. Gedurende de gehele estafette wordt de fakkel gedragen door bijzondere lopers uit alle delen van de bevolking en van alle leeftijdscategorieën. NOC*NSF heeft de selectie van de eerste vijf lopers na de burgemeester mogen doen. Achtereenvolgens gaat het daarbij om: Loper 2 Nick Scholz Nick is een 40 jarige man, geboren in Madison, Verenigde Staten. Hij zat op een Europese school en studerde daarna in Amerika. Op zijn negentiende werd hij ziek en kreeg hij hulp vanuit de psychiatrie. Scholz: "Ik kwam toen in aanraking met sportactiviteiten die voor ons georganiseerd werden. Ik merkte dat sport hielp om mij beter te voelen. Ik zie sport ook als een uitdaging om grenzen te verleggen. Ik sport vier keer per week en ben vooral geïnteresseerd in balsporten en teamsporten.” Loper 3 Elisabeth Willeboordse Elisabeth won als judoka een bronzen medaille op de Olympische Spelen van Beijing 2008. Tegenwoordig zet zij zich in voor kinderen in achterstandswijken. Ze stimuleert ze om het beste uit zichzelf te halen en om ze te laten doen waar ze goed in zijn. Dat kan sport zijn, maar ook iets anders. Elisabeth wil samen met NOC*NSF en vele anderen met sport Nederland en de Nederlanders sterker maken. Loper(s) 4 ASZV Dos Zo’n vijftien leden van gymnastiekvereniging ASVZ Dos uit Eck en Wiel lopen mee in de fakkelestafette. Deze vereniging heeft écht werk gemaakt van sportiviteit en respect binnen de vereniging. Ze hadden eerst helemaal geen beleid, maar hebben nu voor de komende vier jaar een duidelijke visie opgeschreven waarin plezier en goed werkgeverschap voor vrijwilligers voorop staat. Bij ASZV Dos zijn er teamvergaderingen met trainers en bestuur, komen trainers voortaan bij elkaar kijken en geven ze na afloop feedback op elkaars handelen, bestaan er functiebeschrijvingen voor vrijwilligers en hebben ze een gedragscode voor trainers en het overige kader.