Arnhem - Breukelen,

NOC*NSF en Nyenrode streven samen naar nieuw leiderschap in sport

Samenvatting

Olympische sportkoepel NOC*NSF en Nyenrode Business Universiteit hebben vandaag een intentieverklaring tot samenwerking ondertekend op het gebied van leiderschapsontwikkeling in sport. Onder meer door het selecteren van ambitieuze toptalenten voor het Nyenrode Sports Leadership Program van Nyenrode, wil NOC*NSF een actieve bijdrage leveren aan de professionalisering van leiderschap in de sportwereld.

“De tijd is rijp om de spelregels te veranderen als het aankomt op leiderschap in sport. Oude systemen worden losgelaten om plaats te maken voor nieuwe,” zegt Gerard Dielessen, Algemeen Directeur van NOC*NSF, de Nederlandse brancheorganisatie voor de sport. “Er rammelt bovendien een nieuwe generatie aan de poort om sport met moderne middelen naar een nieuw niveau te tillen. Nyenrode als partner in educatie en leiderschap past goed bij de ambities van NOC*NSF.”

Maurits Hendriks, technisch directeur van NOC*NSF: “Wij streven naar de best mogelijke begeleiding voor de sporters van Team NL. In ons masterprogramma voor bondscoaches besteden we aandacht aan vier belangrijke domeinen, coachen, trainen, managen en leiding geven. In dat masterprogramma werken wij samen met experts die hun expertise in de praktijk bewezen hebben. Met Nyenrode Sports Inc. breiden we ons team uit met een gerenommeerde en zeer welkome partner op het gebied van Sports Leadership.”

“Sport en leiderschap zijn twee thema’s die in een academische omgeving tot boeiende, nieuwe inzichten kunnen leiden. Door de samenwerking met NOC*NSF creëren we mogelijkheden om snel resultaat te boeken,” aldus Prof. Dr. Miša Džoljić, Rector Magnificus Nyenrode Business Universiteit.

“Er is langer een onderstroom gaande die verandering brengt in de professionele sportwereld,” stelt Bartel Berkhout, programmadirecteur van Nyenrode Sports Inc. “Met het innovatieve Sports Leadership Program geven we toptalent de kans om zich persoonlijk te ontwikkelen tot leider en hen het sport ecosysteem een nieuwe impuls te laten geven.”

Next generation sport leadersDe gedeelde visie van NOC*NSF en Nyenrode Sports Inc. is dat er behoefte is aan een nieuwe generatie leiders in de sport. Deze next generation sport leaders ambieert persoonlijke groei en professionele groei van hem of haarzelf en zijn of haar team of organisatie. Intensieve ontwikkeling van door NOC*NSF geselecteerd toptalent in het innovatieve Nyenrode Sports Leadership Program moet de professionele sportwereld naar een nieuw niveau brengen. Ook binnen het bestaande Master Coach Programma van NOC*NSF zal Nyenrode een academische bijdrage gaan leveren.

InternationaalDe focus van de samenwerking is gericht op de internationale sportambities van Nederland. Zo is onder meer het voornemen om gezamenlijk masterclasses te verzorgen tijdens de Olympische Winterspelen in PyeongChang, Zuid-Korea in 2018. Daarnaast wordt onderzocht hoe Nyenrode Sports Inc. en NOC*NSF gezamenlijk kunnen optreden tijdens het SportAccord congres in Bangkok, Thailand en diverse WK’s en EK’s.

De opleidingsactiviteiten zullen plaatsvinden zowel op topsport centrum Papendal in Arnhem en Nyenrode Business Universiteit in Breukelen.