'Nederland in 2020 qua sportdeelname in top drie van de wereld'

ARNHEM - Voorzitter André Bolhuis keek dinsdag tijdens de Algemene Vergadering van NOC*NSF terug op de succesvolle Papendal Sport Parade en op het regeerakkoord, waarin geen plaats meer was voor Olympische ambities. “Op die Papendal Sport Parade zag ik het voor mijn ogen gebeuren. Een klein meisje, vlechten in het haar, stapte in een bootje, zo’n Laser. Linkerhand aan de schoot, rechterhand aan het roer, ouders aan de kant. Die blik in de blauwe ogen van dat meisje was on-ver-ge-te-lijk: puur genieten.” Bekijk hier een impressie van de Papendal Sport Parade:Bolhuis sprak tegelijkertijd uit enorm teleurgesteld te zijn in de politiek die twee, drie jaar geleden nog aangaf dat we ons best moesten doen de Spelen naar Nederland te halen. “Het haalde zelfs de troonrede. Maar, het is niet anders. De beslissing is genomen. Wij zijn niet het soort organisatie, nooit geweest, dat bij de pakken neer gaat zitten omdat het kabinet een besluit heeft genomen. Een besluit dat gezien de enorme economische crisis die ons land en de wereld momenteel in haar greep heeft, ook nog wel voorstelbaar is. Dus… niet bij de pakken neerzitten, maar op volle kracht vooruit in de richting van ons centrale doel: de hoogst mogelijke sportdeelname in Nederland. Laten we durven dromen over een ambitieus punt op de horizon. In 2020, over twee Olympische perioden, staat Nederland qua sportdeelname in de top drie van de wereld. Want vandaag staan we weliswaar in het linkerrijtje, maar nog lang niet bovenaan. En in 2028 staan we op nummer één.” De Algemene Vergadering van NOC*NSF stemde enthousiast in met het nieuwe perspectief voor de toekomst van de sport in Nederland. >> Lees hier de toespraak van André Bolhuis, zoals uitgesproken op de Algemene Vergadering van 20 november 2012. >> Bestuurslid Jan-Willem Maas sprak tijdens de Algemene Vergadering over de situatie rondom de Alliantie Olympisch Vuur 2028. Lees hier zijn toespraak.