Meer bekendheid voor cricketsport

NIEUWEGEIN (KNCB) - In de aanloop naar de Nationale Sportweek kan de Koninklijke Nederlandse Cricket Bond (KNCB) trots bogen op vele succesvolle initiatieven die in het afgelopen jaar de cricketsport bekender hebben gemaakt bij de jeugd van Nederland. Met financiële steun van het Pepsi Development Programme van de ICC (Internationale Cricket Federatie), en de kennis van NOC*NSF, heeft de KNCB lesprogramma’s voor leerlingen en docenten op basis- en middelbare scholen ontwikkeld. Daarnaast zijn nieuwe jeugdcricket programma’s voor de buurt gestart, zoals het onlangs in zes Europese landen, waaronder Nederland, gelanceerde Street20. In de periode februari tot de zomer maken maar liefst meer dan 4.500 leerlingen, en 150 (sport-)docenten op meer dan 90 scholen met veel plezier kennis met cricket. Een veelbelovende start van het Cricket Jeugdplan om cricket in Nederland bekend(er) te maken. De lesmethode is gebaseerd op de succesvolle ‘Teach Cricket’ formule van de Engelse coach Richard O’Sullivan. Binnen de programmering is gebruikgemaakt van een belangrijke boodschap van NOC*NSF medewerker Hanne Daanen op de Werving Info Avond van de Cricketbond op 12 december jongstleden aan de aanwezige jeugdsecretarissen: scholenprogramma’s als werving voor verenigingen zijn het meest effectief als de jeugd in de eigen omgeving wordt opgezocht (op school, op de voetbal- of hockeyclub in de buurt), de organisatie lokaal wordt aangepakt en er een vervolgprogramma op de verenigingen aan wordt gekoppeld. Vandaar dat de lesprogramma's zo veel mogelijk in samenwerking met de verenigingen en de gemeentelijke combinatiefunctionarissen op de scholen in de buurt worden ontwikkeld. Inmiddels zijn cricket scholenprogramma’s met de vereniging van start gegaan op Ajax (Leiden), Rood en Wit (Haarlem), Sparta 1888 (Capelle a/d IJssel), Quick 1888 (Nijmegen) en MOP (Vught). Ook Kampong (Utrecht), ACC (Amsterdam/Amstelveen), HCC (Den Haag), VCC (Voorburg) en Excelsior’20 (Schiedam) zijn volop aan de slag gegaan. HBS (Den Haag) en VOC (Rotterdam) hebben voor de werving de banden opnieuw aangehaald met de voetbalafdeling van hun vereniging. Daarnaast staan nieuwe cricketprojecten zoals Street20 op het programma voor buurtgemeenschappen in Amsterdam, Nijmegen,en Schiedam (Hermes DVS en Excelsior’20 tijdens de Cricketweek Schiedam, van 23-30 juni). Met de onvermoeibare inzet van Bobby Murtaza van VVV (Amstelveen) cricket inmiddels een twintigtal kinderen op de buurtsportclub Bijlmer. Twee jongens uit dit programma hebben in het nationale Flamingo Indoorcricket toernooi al meegespeeld met ACC. Uit de gegevens van NOC*NSF blijkt, dat slechts een klein percentage lid zal worden van de verenigingen. Toch kan dat kleine percentage net het verschil maken. Mieke Schaap van Ajax (L): “De nieuwe jeugdleden uit het scholenprogramma zorgden ervoor dat we toch een jongste team in de KNCB Jeugdcompetitie konden inschrijven, waardoor we de bestaande jeugdleden konden behouden.” Bovendien kunnen de scholenprogramma’s ervoor zorgen dat de samenwerking tussen de verenigingen en de gemeente wordt versterkt, en daarmee de positie van de verenigingen op sportparken. Kortom, scholen- en buurtprogramma’s hebben voor het Nederlandse cricket meer te bieden dan op het eerste gezicht lijkt.