Kunstenaar Jits Bakker overleden

WAGENINGEN (ANP) - De beeldhouwer Jits Bakker is op 76-jarige leeftijd overleden in zijn atelier in Wageningen. Dat heeft zijn familie dinsdag bekendgemaakt. Bakker ontwierp en vervaardigde sinds 1972 de Jaap Eden Trofee, die jaarlijks tijdens het Sportgala wordt uitgereikt aan de sporters van het jaar. André Bolhuis, voorzitter van NOC*NSF: "Jits Bakker was een creatieve, gedreven en authentieke kunstenaar. Een bezoek aan zijn atelier was altijd zeer de moeite waard. We zijn er trots op dat hij ieder jaar weer opnieuw voor de Nederlandse topsporters een aantal exemplaren van zijn ‘Jaap Eden’ heeft willen maken. We zullen hem missen.”Het werk van Bakker bevindt zich in tal van musea en particuliere collecties over de hele wereld. Sinds 1999 bevindt zich op het landgoed Beerschoten in De Bilt het Provinciaal JitsArt Museum met een permanente verzameling van zijn beelden. Vorig jaar november onthulde prinses Beatrix een 6 meter hoog beeld tijdens de opening van het Sint Antonius Ziekenhuis in Utrecht. De laatste jaren legde Bakker zich vooral toe op grote schulpturen ter herinnering aan de Tweede Wereldoorlog. Zo staat bij het Airborne Museum Hartenstein in Oosterbeek het 6 meter hoge beeld We'll meet again. Dit werk is een geschenk van de kunstenaar aan de Britse bevolking en wacht nog op transport naar Londen. Bekijk hier een video over een bezoek aan Jits Bakker, voorafgaand aan het Sportgala 2013: