Arnhem,
21
november
2012
|
01:00
Europe/Amsterdam

KNVB start campagne over sportiviteit en respect

ZEIST - De KNVB heeft vandaag de campagne Hoe vaak piep jij? gelanceerd. Het doel van de campagne is verbaal geweld in het voetbal onder de aandacht te brengen en mensen bewust te maken van hun eigen gedrag op en rond het voetbalveld.

Wekelijks beleven veel mensen plezier aan de talloze voetbalwedstrijden die op de Nederlandse velden worden gespeeld. Het hebben van plezier en proberen te winnen van de wedstrijd zijn daarbij belangrijke elementen. Helaas gaat het hierbij ook weleens mis. Het is niet ondenkbaar dat je als betrokkene bij een voetbalwedstrijd bent geconfronteerd met iets dat niet op het veld thuishoort. Samen met de verenigingen werkt de KNVB dan ook hard aan het bevorderen van sportiviteit en respect op en rond de velden. Zo probeert de bond via de bewustwordingcampagne ‘Hoe vaak piep jij?’ het thema verbaal geweld onder de aandacht te brengen.

In het proces van bewustwording en het bespreekbaar maken van sportiviteit en respect staat de slogan ‘Zonder respect geen voetbal’ de komende jaren centraal. Om het onderwerp sportiviteit en respect aandacht te geven licht de KNVB wisselend een thema uit. Het eerste thema dat centraal staat in de bewustwordingcampagne is verbaal geweld. ‘Hoe vaak piep jij?’ brengt dit thema op een confronterende en grappige manier onder de aandacht.

Respect
Ook dit seizoen gaat de KNVB er samen met de verenigingen alles aan doen om sportiviteit en respect op en rond de velden te bevorderen. Gezamenlijk gaan zij aan de slag om de excessen terug te dringen en het voetbalplezier te stimuleren. De KNVB besteedt hier de komende tijd, samen met andere sportbonden, extra aandacht aan vanuit het actieplan ‘Naar een veiliger sportklimaat’. Dit gebeurt dus onder andere via de bewustwordingcampagne ‘Zonder respect geen voetbal’.

In het nieuwe jaar worden ook de verenigingen betrokken bij de campagne, door middel van onder andere posters en aanvoerdersbanden. Daarnaast wordt er een pilot gestart met honderd verenigingen die aan de slag gaan met de ‘Verenigingsbox sportiviteit en respect’. Deze box bevat allerlei handvatten waarmee iedereen binnen de vereniging aan de slag kan gaan. Van pupillentrainer tot scheidsrechter en van spelers tot ouders. Op basis van de feedback van deze honderd verenigingen wordt de box (wellicht) aangepast en vervolgens uitgezet onder alle verenigingen die aan de slag willen met sportiviteit en respect.

Bekijk hier een video over de campagne:
NOC*NSF - We winnen veel met sport

Wij dromen van een Nederland waarin iedereen geniet van sport. Want sport is passie, sport verbroedert en sport is gezond. Sport haalt het beste in mensen naar boven, zorgt voor vriendschap en voor respect.Ons doel is er voor te zorgen dat iedereen aan sport kan doen. Wij zorgen voor optimale sportomstandigheden in Nederland. Het gaat ons om meedoen en winnen. Winnen betekent excelleren in sport, medailles halen, maar ook onderzoek doen, mensen stimuleren iedere dag een beetje beter te worden, sport inzetten om obesitas tegen te gaan, Nederland veiliger en socialer maken.NOC*NSF is van en voor de sport in Nederland en is als Olympisch comité verantwoordelijk voor de uitzending van Nederlandse Olympische en Paralympische teams.