Joop Alberda aan de slag bij roeibond

ARNHEM - Joop Alberda gaat de komende drie maanden aan de slag bij de Koninklijke Nederlandsche Roeibond (KNRB). Alberda gaat in opdracht van de KNRB en NOC*NSF het fundament leggen voor een succesvol topsportsysteem binnen deze bond. De roeibond en NOC*NSF zijn er gezien de prestaties op de laatste WK’s en de Olympische Spelen van London 2012 van overtuigd dat veranderingen noodzakelijk zijn om de resultaten te verbeteren. De roeiers en coaches van de nationale selecties zijn zaterdag 1 december geïnformeerd door het bestuur van de KNRB in aanwezigheid van Maurits Hendriks (NOC*NSF) en Joop Alberda. Gedurende de drie maanden dat Joop Alberda bij de roeibond aan de slag zal zijn, gaat hij het bestaande topsportprogramma klaar maken voor de toekomst, gericht op goede prestaties op het WK Amsterdam 2014 en de Olympische Spelen van Rio 2016. Alberda krijgt gedurende zijn verblijf bij de roeibond het mandaat om in het programma de noodzakelijke beslissingen te nemen. Het principe 'athlete centered and coach driven' zal uitgangspunt van zijn werkzaamheden zijn en leiden tot een sterk coachteam en bijbehorende heldere aansturingsstructuur. Van groot belang voor de bestendiging van wat nu wordt ingezet is de al eerder begonnen selectie en aanstelling van een nieuwe technisch directeur. Maurits Hendriks, technisch directeur NOC*NSF: “Met de aanstelling van Joop Alberda als topsportadviseur bij de roeibond geven we samen met de roeibond een krachtige impuls aan het topsportsysteem van deze bond. Daarmee wordt het mogelijk de focus te leggen bij het vergroten van het aantal medaillekansen.” Joop Alberda is ‘International Sports Consultant’ en voorzitter van belangenorganisatie NLcoach. Hij was van 1992 tot 1996 bondscoach van de nationale herenvolleybalploeg waarmee hij in 1996 in Atlanta Olympisch goud won. Van 1997 tot eind 2004 was Alberda technisch directeur in dienst van NOC*NSF. Van midden 2006 tot ruim in 2007 was hij in dienst van de Russische voetbalbond als rechterhand van bondscoach Guus Hiddink. In 2010 heeft Joop Alberda een seizoen de wielerploeg Cervélo Test Team als algemeen manager geleid.