Jitske Visser in atletencommissie Internationaal Paralympisch Comité

TeamNL rolstoelbasketbalster Jitske Visser is vandaag verkozen tot één van de zes nieuwe leden van de atletencommissie van het Internationaal Paralympisch Comité (IPC). Samen met de andere verkozen internationale sporters vertegenwoordigt Visser de komende drie jaar de stem van de paralympiërs. De IPC atletencommissie bestaat in totaal uit twaalf leden.

Eén van de speerpunten van Jitske Visser wordt het classificatiesysteem transparanter maken voor de sporters en ervoor te zorgen dat paralympische sporters altijd centraal staan bij toekomstige besluitvorming in de sport. Daarnaast wil Jitske een bijdrage leveren aan het professionaliseren van de paralympische sport.

Jitske Visser: "Ik voel me vereerd dat ik als lid van de IPC Atletencommissie de komende jaren een bijdrage mag leveren aan de positieve ontwikkeling die de paralympische sport doormaakt. Paralympische sporters kunnen wereldwijd een enorme inspiratiebron zijn. Met onze prestaties als topsporter, als leider in de sport en als rolmodel voor de volgende generatie. Door de stem van de paralympiërs te laten horen, hen bij elkaar te brengen wil ik me inzetten om de paralympische sport nog mooier en professioneler te maken."

Hinkelien Schreuder, voorzitter NOC*NSF Atletencommissie:
"Het is super dat Jitske als Nederlandse basketbalster is gekozen door haar medesporters. Met die steun, haar enthousiasme, doorzettingsvermogen en hart voor de positie van de sporters, is zij als geen ander in staat om hen te vertegenwoordigen binnen het IPC. Ze heeft een duidelijke mening en missie op een aantal belangrijke dossiers. Ik heb er alle vertrouwen in dat zij een goede gesprekspartner zal zijn voor bestuurders en een verschil gaat maken voor de paralympische sport.

Over Jitske Visser
Jitske Visser maakt sinds 2008 deel uit van het Nederlandse damesrolstoelbasketbalteam. Met het TeamNL rolstoelbasketbalteam speelt ze vanmiddag om 13.30 uur (Nederlandse tijd) de finale wedstrijd tegen China op de Paralympische Spelen in Tokio.
Jitske kwam in Peking 2008 voor het eerst voor Nederland uit op de Paralympische Spelen. Tijdens de Spelen van Londen 2012 en Rio 2016 was het team goed voor een bronzen medaille. In 2018 werd ze met dit team wereldkampioen.
Jitske Visser speelt voor de Duitse club Thuringia Bulls.