Jacques Rogge Commandeur in de Orde van Oranje Nassau

AMSTERDAM - IOC-voorzitter Dr. Jaqcues Rogge is benoemd tot Commandeur in de Orde van Oranje Nassau. Deze hoge Koninklijke Onderscheiding is hem vanwege zijn mondiale verdiensten voor de sport op 26 november 2012 uitgereikt door de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport Edith Schippers bij gelegenheid van de 8e IOC World Conference on Sport, Culture and Education, dit keer gehouden in Amsterdam.
Voor de uitreiking van de onderscheiding sprak Schippers een speech uit, die hier in zijn geheel te lezen is. De minister van VWS sprak daarna haar waardering uit voor het vele werk dat de heer Rogge voor de sport heeft gedaan. Zij beschreef de grote betekenis van Jacques Rogge voor de Olympische Beweging en de impact van zijn optreden reikt ver daarbuiten. Tot Dr. Jacques Rogge sprak de minister: “Na uw actieve sportloopbaan, liet u de wereld van de sport niet achter u en bleef u actief in vele sportorganisaties, wat resulteerde in de positie die u de laatste elf jaar bij het IOC heeft vervuld. In deze functie bent u voor de mondiale sport van grote betekenis geweest, en bent u dat nog steeds. U heeft altijd gestreden tegen doping en match-fixing, en vóór de integriteit van de sport, vóór de grote kampioenen en vóór de inspiratie die sport kan zijn voor onze jeugd.“

André Bolhuis, voorzitter van NOC*NSF, feliciteerde Jacques Rogge van harte met deze Koninklijke Onderscheiding en roemde zijn bijdrage aan de ontwikkeling van de sport: “Als één persoon een onderscheiding verdient voor wat hij voor de sport heeft gedaan, dan is dat Dr. Jacques Rogge wel. Op rustige en aimabele wijze heeft hij aan het IOC leiding gegeven en met deze organisatie het maatschappelijk belang van sport voor de internationale gemeenschap overtuigend aangetoond. Ik ben er trots op dat hij deze hoge Nederlandse onderscheiding omgehangen heeft gekregen door de minister van Sport.”

Het 8e IOC Wereldcongres over sport, cultuur en onderwijs vindt zondag 25, maandag 26 en dinsdag 27 november plaats in het NH Krasnapolsky in Amsterdam. Gastheer van deze achtste editie is Amsterdam. De organisatie is in handen van NOC*NSF, het Internationaal Olympisch Comité (IOC) en UNESCO.

Het congres gaat primair over de rol van jeugd en onderwijs en het belang van sport als middel voor sociale en economische ontwikkeling. Het IOC presenteert ook haar nieuwe jeugdbeleid. Deelnemers aan de conferentie en de sprekers zijn IOC-leden en andere vertegenwoordigers van de sportieve gemeenschap, de Verenigde Naties, maatschappelijke organisaties, de academische wereld, overheden, non-gouvernementele organisaties, het bedrijfsleven en de media. Klik hier voor meer informatie.

Dr. Jacques Rogge (69) nam zelf als zeiler deel aan de Olympische Spelen van Mexico (1968), München (1972) en Montreal (1976). Daarnaast en daarna heeft hij zich als bestuurder ingezet voor de Olympische Beweging. Jacques Rogge was voorzitter van het Belgisch Nationaal Olympisch Comité (NOC) en de Europese Olympische Comités (EOC) en is tot september 2013 voorzitter van het Internationaal Olympisch Comité (IOC).

Gedurende zijn hele sportbestuurdersleven heeft Dr. Jacques Rogge duidelijk gemaakt dat jeugd en sport essentieel zijn bij het aanpakken van de toename van overgewicht en andere niet overdraagbare ziektes. In 1991 was hij de initiator van wat nu het Europees Jeugd Olympisch Festival is. In 2013 zal Nederland dit festival voor de 2e keer organiseren, dit keer in Utrecht.

Nederland heeft zich bovendien gekandideerd voor de Jeugd Olympische Spelen van 2018 die op wereldniveau plaatsvinden. Ook van deze Youth Olympic Games, waarvan de eerste editie in 2010 in Singapore plaatsvond, was Dr. Jacques Rogge de initiatiefnemer.

Zoals de minister al aangaf heeft Dr. Jacques Rogge als leider van de Olympische Beweging de maatschappelijke betekenis van sport tot op het hoogste internationale niveau geagendeerd en op overtuigende wijze zowel de sport als derden aangezet om aan deze maatschappelijke belofte invulling te geven. Een belangrijk element van zijn visie voor een betere toekomst, zowel voor de sport als de totale samenleving, is de jeugd. Daarmee zijn de werkzaamheden van de volgend jaar scheidend IOC voorzitter voor de internationale en voor de Nederlandse samenleving van bijzondere waarde gebleken.

Dr. Rogge is een voorvechter van het feit dat iedereen moet kunnen sporten op zijn of haar niveau. Dit is geheel in lijn met het Olympisch Handvest dat stelt: ‘the practice of sport is a human right’.