Hockeyclub hdm maakt homoacceptatie bespreekbaar

Homoacceptatie maatschappelijk thema tijdens Nationale Sportweek

Samenvatting

Tijdens de Nationale Sportweek, die loopt van 9 tot en met 17 september, komen verschillende thema’s aan de orde. Op maandag 11 september is dat sportiviteit en respect en homoacceptatie in de sport. Uit onderzoek blijkt namelijk dat LHBT-ers het vaak lastig vinden om op de sportclub openlijk te zijn over hun seksuele voorkeur. Hockeyvereniging hdm uit Den Haag werkt daarom actief aan het bespreekbaar maken van homoacceptatie binnen de club.

Uit een onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau van maart bleek dat seksuele oriëntatie geen invloed heeft op de mate waarin mensen sporten en bewegen. Opvallend is dat homoseksuele mannen vaak wel een drempel voelen om in een ‘mannenteam’ te gaan sporten, maar als ze eenmaal lid zijn voelen zij zich over het algemeen wel geaccepteerd.

Erik Lenselink, manager Sportontwikkeling bij NOC*NSF: “Het SCP-rapport geeft een positief beeld over de ervaringen van LHBT-personen in de sport, maar tegelijkertijd zien we dat we vanuit de sport nog belangrijk werk te verrichten hebben. We merken dat LHBT-sporters het vaak lastig vinden om open te zijn over hun seksuele voorkeur. Ze zijn bang niet geaccepteerd te worden. Vaak houden ze daarom hun geaardheid lang geheim. Eenmaal uit de kast binnen hun sportomgeving blijkt die angst vaak onterecht. Juist dat gegeven laat zien hoe belangrijk het is om binnen de sport aandacht te hebben voor zichtbare en onzichtbare uitsluiting van bepaalde doelgroepen. We dagen sportclubs daarom uit dit bespreekbaar te maken en als vereniging te werken aan gastvrijheid voor iedereen.”

Hockeyvereniging hdm maakt homo-acceptatie bespreekbaar

Bij hockeyvereniging hdm uit Den Haag hebben een campagne en gesprekken voor meer bewustzijn gezorgd. Arjan Offerhaus, die bij hdm lid is van de commissie Sportiviteit en Respect: “Binnen de commissies van de club kwamen we er toevallig achter dat niemand homo’s op de club kende. Dat leek ons geen goed teken. Onze conclusie was dat ze blijkbaar dus niet uit de kast durven te komen of zelfs niet lid worden of blijven van de vereniging.”

Met behulp van de John Blankenstein Foundation kwam de club in contact met Pepijn Keppel, hockeyer en zelf wel open over zijn geaardheid. Samen met de hdm-commissie Sportiviteit en Respect had hij diverse gesprekken met teambegeleiders en jeugdteams van de club. Volgens Offerhaus hebben de gesprekken zeker zin gehad. “’Homo’ bleek bij ons een van de meest gebruikte scheldwoorden op het veld, maar nu wordt er veel beter gelet op het taalgebruik.” Hdm is ook in gesprek met andere clubs om sportiviteit en respect bespreekbaar te maken.

Over de Nationale Sportweek

De Nationale Sportweek is van 9 tot en met 17 september. In deze week zetten honderden sportclubs, sportbonden, gemeenten en andere organisaties uit heel Nederland hun deuren open en verzorgen ze sportclinics, -evenementen, -toernooien en -demonstraties. De Nationale Sportweek is een initiatief van NOC*NSF met als doel om mensen te laten ervaren hoe leuk sporten en bewegen is. Dit jaar is er ook veel aandacht voor de kracht van sport en staan verschillende thema’s centraal, waaronder sportiviteit en respect.De Nationale Sportweek is een onderdeel van de Europese week van de Sport en wordt gefinancierd vanuit het Erasmus Plus programma. Samen kunnen we Europa inspireren om meer te bewegen. Let’s be #BeActive! www.ec.europa.eu/sport/week.

Bijlage: video over homo-acceptatie bij hockeyclub HDM