Foppe de Haan in vakjury Sportgala

Samenstelling Vakjury NOS|NOC*NSF Sportgala 2019 bekend

Eind van dit jaar, op 18 december, blikken we terug op de mooiste sportmomenten van 2019 met het NOS|NOC*NSF Sportgala. Daarbij worden de Sportman en Sportvrouw, de Paralympische sporter, de Sportploeg en de Coach van het jaar 2019 gekozen. Voorzitter en oud-volleyballer Bas van de Goor verwelkomt Foppe de Haan als nieuw lid in de vakjury.

NOC*NSF heeft de vakjury voor de jaarlijkse sportverkiezingen samengesteld op basis van ervaring en expertise. Vanwege het vertrek van Guus Hiddink neemt Foppe de Haan de coach-zetel in de vakjury van hem over. ‘In samenspraak met NL Coach kwamen we uit bij Foppe,’ vertelt juryvoorzitter Bas van de Goor. ‘Hij heeft een enorm palmares en een berg ervaring in het voetbal, maar heeft ook altijd belangstelling getoond over de grenzen van het voetbal heen. Zijn open blik op sport maakt dat we verwachten dat hij een mooie bijdrage kan leveren aan het beoordelen van de verschillende prestaties die door het jaar heen geleverd worden.’

Foppe de Haan voegt zelf toe: ‘Ik heb er goed over nagedacht toen deze vraag kwam. Ik vind het heel leuk en een uitdaging, dus ik doe mee! Daarbij: als lid van deze vakjury heb je natuurlijk een uniek excuus om alle sport op de voet te blijven volgen!’

De vakjury 2019 bestaat uit:

• Bas van de Goor (onafhankelijk voorzitter)
  • Fred Buddenberg (vanuit de Nederlandse Sport Pers)
  • Foppe de Haan (vanuit de coaches)
  • Marc Lammers (vanuit de coaches)
  • Ralf van der Rijst (vanuit NOC*NSF)
  • Marije Smits (vanuit de Paralympiërs)
  • Marianne Timmer (vanuit de oud-winnaars Jaap Eden)
  • Maarten van der Weijden (vanuit de oud-winnaars Jaap Eden)
  • Ewoud van Winsen (vanuit de NOS)

De vakjury heeft als eerste taak het vaststellen van de nominaties. Uitgangspunt daarbij is het benoemen van drie genomineerden per categorie. ‘We willen de vaak lastige klus van het kiezen niet alleen wegleggen bij de stemmers – de sporters en coaches,’ zo vertelt juryvoorzitter Bas van de Goor. ‘Een groot deel van het moeilijke werk doen wij als vakjury vooraf al. Dat is het selecteren van drie sporters, drie teams of drie coaches uit die enorme hoeveelheid aan sporters en coaches die heel goed gepresteerd hebben door het jaar 2019 heen.’

Procedure en planning
Om ook het publiek een inkijkje te geven bij dit ingewikkelde karwei, wordt er een zogenaamde ‘shortlist’ gepubliceerd. NOC*NSF en de NOS maken uit het overzicht van alle sportprestaties deze wat kortere lijst, waaruit de jury vervolgens de nominaties bepaalt. Het verkiezingsjaar loopt van 1 december 2018 tot en met 30 november 2019. Eind november wordt per categorie de shortlist openbaar gemaakt. Uit deze sporters stelt de jury daarna de genomineerden vast. Per categorie zijn er drie genomineerden, die begin december bekend worden gemaakt.

De daadwerkelijke stemming vindt vlak voor de live tv-uitzending plaats, op woensdag 18 december. Genodigde topsporters brengen dan hun stem uit op de sporters, net als de genodigde bondscoaches dat doen voor de coachprijs. Ook de vakjuryleden stemmen dan mee en brengen op die avond hun stem uit. De stemmen van de sporters of coaches tellen voor 50 procent mee in de uitslag, de stemmen van de vakjuryleden staan voor de overige 50 procent.