EYOF TeamNL feestelijk onthaald in Utrecht

UTRECHT - Het succesvolle EYOF TeamNL is vandaag feestelijk onthaald in Utrecht. Voor de sporters en begeleiders van het team was het maar een korte wandeling van het Olympisch dorp - waar zij de afgelopen week de nachten hadden doorgebracht - naar Sportcentrum Olympos, waar hun familie en vrienden al klaar stonden om hen te ontvangen.

Onder de enthousiaste begeleiding van dweilorkest ‘Is ut wat?’ betraden ze nog één keer als team de sportvloer. Dit keer niet om te sporten, maar om het luide applaus in ontvangst te nemen.

NOC*NSF-voorzitter André Bolhuis kreeg stevig bijval van de sporters in zijn complimenten aan de organisatie van het European Youth Olympic Festival en roemde daarbij met name Festival CEO Henny Smorenburg en Utrecht 2013-voorzitter Rinda den Besten, die ook aanwezig waren.

Ook had André Bolhuis complimenten voor alle aanwezige ouders: "Zonder u als ouders van deze sporters zouden zij hier helemaal niet hebben gestaan. U bent in feite de grootste sponsor van uw kind en NOC*NSF is u daar dankbaar voor.”

De prestaties van het team werden ook gememoreerd. Nooit eerder won een Nederlands EYOF Team twintig medailles. Het record stond op zeventien, behaald twintig jaar terug bij het EYOF in Valkenswaard. En vergeleken met het EYOF van 2011 in Trabzon (Turkije), waar negen medailles mee terug werden genomen naar Nederland, is dit resultaat een grote sprong vooruit.

Na de huldiging van alle Nederlandse medaillewinnaars bedankte Bolhuis chef de mission Marjan Olyslager en alle begeleiders van de ploeg en prees hen voor de bijdrage die zij aan het welslagen van deze succesvolle ‘uitzending’ hadden geleverd.

De sporters werden vervolgens met hun familie herenigd om naar huis te gaan, maar niet voordat de medaillewinnaars uitgebreid werden gehuldigd en gezamenlijk voor de camera’s werden gehaald.

>> Lees alles over het EYOF Utrecht 2013 nog eens na op www.nocnsf.nl/utrecht2013