Een jaar voor Sochi 2014: #GoTeamNL

De countdownteller van de Olympische Spelen in Sochi staat vandaag precies op 365. Over precies een jaar zal de openingsceremonie plaatsvinden in het Olympisch Stadion in het zogenoemde ‘Costal Cluster’ aan de Zwarte Zee. Met London 2012 nog op het netvlies zijn we al weer druk bezig met het voorbereiden van onze uitzending naar deze Olympische en Paralympische Spelen. In de aanloop naar deze Spelen en tijdens uiteraard gaat het weer om #GoTeamNL. De verwachting is dat we precies over een jaar met een brede groep sporters naar het Zuid-Russische Sochi gaan. Niet alleen onze langebaanschaatsers, maar ook shorttrackers, bobsleeërs en wellicht een aantal atleten voor de verschillende sneeuwdisciplines. Het zou mooi zijn als snowboardster Nicolien Sauerbreij haar prachtige gouden medaille die ze in Vancouver won, kan verdedigen in de bergen van Sochi. Gelukkig heeft ze al een nominatie op zak. In Sochi en bij het IOC gaat het er nu ook om spannen. Worden het de Spelen zoals zij het zich hebben voorgesteld? Kijk daarvoor vooral even op de site van Sochi of naar wat wij daarover op onze eigen website hebben te melden. Terwijl wij ons voorbereiden op het uitzenden van ‘TeamNL’ Sochi 2014 strijden de potentiële leden van dit team overal ter wereld op WK’s en andere internationale wedstrijden voor een plek op het podium én dus voor een plaats in ons TeamNL. Het laatste seizoen voor de Spelen zelf is daardoor altijd extra boeiend en altijd spannend. Er zijn ook Nederlandse wintersporters die dit seizoen al verder kijken dan naar dan Sochi. De Winterspelen van 2014 komen voor snowboardster Michelle Dekker (16) bijvoorbeeld net even te vroeg. Maar als de Spelen straks in 2018 in het Zuid-Koreaanse Pyeongchang worden gehouden is ze 21, dus wie weet kan ze zich daarvoor kwalificeren. “Meedoen aan de Olympische Spelen is toch wel de droom van iedere sporter”, zegt Michelle in een gesprek met NOC*NSF. “Maar ik wil het ook op het EJOWF goed doen. Dat is echt een wedstrijd voor de jeugd. Dan kan je laten zien waar je staat.” Michelle Dekker ziet haar deelname deze winter aan het EYOWF (European Youth Olympic Winter Festival) van Brasov 2013 (17 t/m 22 februari) dus nu al als een opstap naar de Winterspelen van Pyeongchang 2018. Ook voor haar geldt #GoTeamNL! Sochi 2014. Dus nog één jaar te gaan. Precies een jaar voor het begin van Sochi 2014 presenteren we vandaag ook onze nieuwe commerciële partners. Want zonder deze partnerships geen #GoTeamNL. Het geld en de materiële bijdragen van deze partners uit het bedrijfsleven zijn essentieel voor het succes van de Nederlandse Olympische ploeg. 2013 lijkt een Olympisch ‘tussenjaar’. Dat mag zo zijn, maar er is veel te doen. 2013 is ook het jaar waarin we een troonswisseling mee zullen maken binnen het Nederlandse koningshuis, waar de sport altijd zo’n belangrijke plek heeft ingenomen en ongetwijfeld zal blijven innemen. De interesse van de nieuwe koning in #GoTeamNL zal blijven bestaan, zo heeft hij ons verzekerd. 2013 is ook het jaar waarin we met het EYOF in Utrecht de jeugd in Nederland zullen inspireren actief met sport bezig te zijn. Want daar gaat het ons uiteindelijk om, iedereen van sport te laten ‘genieten’. Het zou in dat opzicht ook een mooi succes zijn als Rotterdam het bid voor de Youth Olympic Games 2018 krijgt toegewezen. Genoeg reden dit jaar om met zijn allen achter TeamNL te gaan staan. Gerard Dielessen Algemeen directeur NOC*NSF
Lees hier eerdere blogs van Gerard Dielessen.Volg hem op Twitter via www.twitter.com/gerarddielessen