Eén jaar voor Jeugd Olympische Spelen Nanjing

NANJING - Over exact een jaar begint in Nanjing de tweede zomereditie van de Jeugd Olympische Spelen. Het evenement wordt gehouden van 16 tot en met 28 augustus 2014. Ter gelegenheid hiervan werd op het Xinjiekou-plein in de Chinese stad een zes meter hoge aftelklok onthuld.De klok telt de dagen, uren, minuten en seconden af tot de openingsceremonie. De onthulling werd bijgewoond door Omega-president Stephen Urquhart, de IOC-leden Yang Yang, Yu Zaiqing en Gerhard Heiberg en honderden belangstellenden.De Jeugd Olympische Spelen zijn een idee van IOC-voorzitter Jacques Rogge. Hij droomde van een evenement voor jonge sporters, waarbij naast sport educatie en cultuur een belangrijke rol zouden spelen. Het zou een platform moeten zijn om jongeren te bereiken en hen aan te moedigen te sporten en te leven volgens de Olympische waarden. In 2010 werd de eerste editie van de JOS gehouden in Singapore. Vorig jaar volgde de eerste wintervariant, in het Oostenrijkse Innsbruck.