E-zine ‘Naar een veiliger sportklimaat’ gelanceerd

ARNHEM - Vanuit het actieplan ‘Naar een veiliger sportklimaat’ is het eerste digitale E-zine verschenen. Sportverenigingen en –bonden zijn sinds begin 2012 volop aan het werk om er samen voor te zorgen dat iedereen optimaal plezier beleeft aan sport en dit doet met respect voor de ander. Met dit E-zine krijgen al deze mensen een podium om te laten zien wat er allemaal op dit terrein in het land gebeurt. U kunt inspirerende verhalen lezen van bonden, verenigingen en personen uit de sport over hoe zij vanuit verschillende invalshoeken een waardevolle bijdrage leveren aan het bevorderen van sportiviteit en respect in de sport. De eerste editie bevat artikelen over:

Moraalridder’ Michael van Praag
Docent, coach en sportpsycholoog Ivo Martinovic over coachen op sociaal gedrag
Campagne ‘Doe mee’: ode aan het voetbal
Tevredenheidsonderzoek: scheidsrechters krijgen meer respect, maar staan onder grote druk
Bond in de spotlight: KNZB bereikt jonge zwemmers
De Kwestie: SC Buitenboys na de dood van hun grensrechter
De E-zine is te bekijken via www.veiligsportklimaat.nl/e-zine. Wilt u de E-zine automatisch in uw mailbox ontvangen dan kan dit via www.veiligsportklimaat.nl/aanmelden-e-zine. Over ‘Naar een veiliger sportklimaat’ In opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport is de sport eind 2011 gestart met het actieplan ‘Naar een veiliger sportklimaat’. Het doel van het programma is om met elkaar te werken aan een sportklimaat waarin iedereen zich veilig en prettig voelt, met plezier sport kan beleven en iedereen in de sport zichzelf kan zijn. De sportclubs (bestuurders, scheidsrechters, commissies, vrijwilligers en leden) vormen daarin de belangrijkste spil. Juist zij kunnen met elkaar de sfeer in de sport onbezorgd maken en houden. De sportbonden en NOC*NSF ondersteunen daarbij. Onder andere door vanuit bonden continu in gesprek te zijn met verenigingen om te kijken hoe verenigingen vanuit hun eigen kracht en mogelijkheden kunnen werken aan een veiliger sportklimaat. Daarnaast wordt een breed scala aan opleidingen en trainingen aangeboden voor verenigingsbestuurders, trainers, coaches en scheidsrechters en officials.