BMX'er Joyce Seesing ambassadeur van de Jeugd Olympische Spelen

ARNHEM - Joyce Seesing, voormalig lid van de Nederlandse BMX-selectie, is door het IOC gekozen als Young Ambassador van de Jeugd Olympische Spelen Nanjing 2014.

De Jeugd Olympische Spelen worden elke vier jaar georganiseerd voor topsporttalenten in de leeftijd van 15 tot 18 jaar oud. De eerstkomende editie vindt van 16-28 augustus 2014 plaats in de Chinese stad Nanjing, waarbij in 28 takken van sport een competitie op mondiaal topniveau wordt gehouden. Een team van naar schatting 35 sporters zal Nederland vertegenwoordigen, onder leiding van chef de mission en Olympisch judokampioen Mark Huizinga. De kwalificatietrajecten voor dit evenement zijn momenteel in volle gang.

De Young Ambassador promoot de Jeugd Olympische Spelen en inspireert de sporters om deel te nemen aan het culturele en educatieve programma waar de sporters na hun sportieve programma aan mee kunnen doen. Binnen dit programma maken de jonge sporters kennis met elkaar, elkaars culturen en met de betekenis van de Olympische waarden excelleren, vriendschap en respect.

Het IOC heeft de Nederlandse Joyce Seesing verwelkomd als Young Ambassador. De 23-jarige voormalige topsporter staat voor topsporteigenschappen als doorzettingsvermogen, incasseringsvermogen en strijdlust. Ze kwam in haar voorbereiding op de Olympische Spelen van Londen in augustus 2011 bij een wereldbekerwedstrijd zodanig ten val, dat ze vele operaties later moest besluiten een punt te zetten achter haar veelbelovende BMX-carrière.

De masterstudente Bedrijfskunde blijft graag betrokken bij de sport en ziet daarom het ambassadeurschap als een prachtige kans. Juist omdat Seesing zo dicht bij een Olympische kwalificatie zat, kan ze zich goed inleven in de komende generatie topsporters. ‘Jongeren helpen om zich als sporter te verbeteren zie ik als een erebaan,’ zo vertelt ze. ’ Ik wil me graag inzetten om Youth Olympic TeamNL een onvergetelijke ervaring te bezorgen in Nanjing. Hopelijk dragen de Jeugd Olympische Spelen bij aan hun ontwikkeling tot een betere topsporter.’

>> lees hier meer over de Jeugd Olympische Spelen van Nanjing