Blog Gerard Dielessen: Olympische Vlam terug in Nederland

De Olympische Vlam is terug in Nederland. De komende weken zal de gisteren in Athene ontstoken magische vlam branden tot en met de sluitingsceremonie van het European Youth Olympic Festival (EYOF) in Utrecht op vrijdag 19 juli. De Olympische Vlam brandde voor het eerst tijdens de Olympische Spelen van 1928 in Amsterdam. Toen nog door het plaatselijke gasbedrijf zelf aangestoken. Daarmee werd een begin gemaakt met de Olympische Vlam traditie. Sinds 1936 (Berlijn) wordt de vlam steeds een paar weken voor de Spelen ontstoken in Griekenland en naar de organiserende stad vervoerd.

In 2004 was de vlam ook heel even in Nederland, in de aanloop naar de Spelen van Athene. De tot de verbeelding sprekende vlam maakte toen een reis langs de eerdere gaststeden van de Zomerspelen, alvorens 'terug te keren' naar Athene. En zo had ik gisteren het genoegen om samen met #EYOF2013-voorzitter Rinda den Besten en #EYOF2013-baas Henny Smorenburg de vlam op te halen in Athene, nadat het vuur tijdens een prachtige ceremonie door de warme Griekse zon was ontstoken in de historische omgeving van het aloude Olympisch stadion in de Griekse hoofdstad.

Het Grieks Olympisch Comité maakte er een mooie gebeurtenis van in dat ruim tweeduizend jaar oude marmeren Panathenaic stadium. De goden Apollo en Zeus werden ‘aangeroepen’ door de vrouwelijke priesters en binnen een paar seconden brandde ‘onze vlam’. Mooi om te zien hoe vervolgens een jonge Griekse atlete (speelster van het EYOF-volleybalteam) als eerste fakkeldraagster een stukje door het Panathenaic staion liep.