Bidboek Youth Olympic Games Rotterdam 2018 gepresenteerd

ROTTERDAM - Voorzitter Richard Lupungu van de YOG Rotterdam 2018-jongerenraad heeft donderdagmiddag het eerste openbare exemplaar van het bidboek voor de Rotterdamse kandidatuur voor de Youth Olympic Games 2018 aan loco-burgemeester Jantine Kriens overhandigd. In het stadhuis van Rotterdam lichtten wethouder Antoinette Laan en NOC*NSF-voorzitter André Bolhuis de kandidatuurstelling toe. Op 15 oktober is het bidbook ingediend bij het Internationale Olympische Comité (IOC), dat op 4 juli 2013 besluit welke stad deze Spelen mag organiseren. De Youth Olympic Games (YOG), een idee van IOC-voorzitter Jacques Rogge, is een relatief nieuw topsportevenement voor jonge sporters vanuit de hele wereld. De deelnemers zijn 14-18 jaar oud en aan een zomereditie nemen 3.800 sporters deel. Op het twaalfdaagse programma staan de 29 Olympische zomersporten, waarvan een aantal in aangepast format. De YOG zijn geen mini-Olympische Spelen. Het gaat nadrukkelijk om meer dan sport. Een groot onderdeel is het Cultureel- en Educatief Programma, voor zowel deelnemende atleten als de lokale jeugd. Dat bestaat uit workshops, excursies en lezingen. De eerste YOG vond in 2010 in Singapore plaats, afgelopen winter stond de eerste wintereditie van het evenement in Innsbruck op het programma. Positieve katalysator"Rotterdam wil samen met NOC*NSF en de rijksoverheid dat de YOG fungeren als een grote, positieve katalysator. Kinderen bewegen te weinig, dat willen we veranderen'', stelde Jos van der Vegt, voorzitter van de Stichting Youth Olympic Games. Hij benadrukte dat het een evenement wordt voor en door jongeren. "Ze gaan met elkaar in debat over maatschappelijke onderwerpen en inspireren elkaar in workshops. Ook worden jongeren intensief betrokken bij de voorbereiding van de YOG door het doen van vrijwilligerswerk en stages, zodat ze mooie kansen voor hun toekomst creëren”, aldus Van der Vegt. Het doel achter de eventuele komst van de jeugdolympische spelen in Rotterdam is om een gezonde leefstijl onder jongeren te bevorderen onder het motto 'Let's rock, Let's move, Let's sport'. In gesprek met presentator Toine van Peperstraten benadrukte NOC*NSF-voorzitter André Bolhuis het belang van sport en sportparticipatie, de relatie tussen topsport en breedtesport en het belang van de maatschappelijke waarde van sport. ” Het verhogen van de sportparticipatie heeft een enorme, positieve impact op de gezondheid van Nederlanders, de levensduur van mensen en de sociale binding tussen mensen”.In februari 2013 stelt het IOC een shortlist samen van kandidaten waaruit uiteindelijk zal worden gekozen. En op 4 juli 2013 besluiten de leden van het IOC in Lausanne welke stad de YOG 2018 zal mogen organiseren. Naast Rotterdam hebben Buenos Aires, Guadalajara, Medellin en Glasgow zich kandidaat gesteld.