André Bolhuis lid van coördinatiecommissie Europese Spelen Baku

ARNHEM - André Bolhuis, voorzitter van NOC*NSF, gaat deel uitmaken van de coördinatiecommissie van de eerste Europese Spelen Baku 2015. Patrick Hickey, voorzitter van het Europees Olympisch Comité (EOC), heeft vandaag de namen van de leden van deze commissie bekendgemaakt. “Wij zijn vanaf het begin betrokken geweest bij het plan om de Europese Spelen te organiseren”, zei André Bolhuis. “Het is een eer om nu aan de voorbereidingen op de eerste editie in Baku mee te mogen werken.” De coördinatiecommissie, die bestaat uit een voorzitter, een vice-voorzitter en veertien leden, houdt toezicht op de voorbereidingen van de Europese Spelen in Baku. Vorig jaar stemde een meerderheid van de 49 Nationale Olympisch Comités (NOC’s) voor de invoering van deze Spelen. De Europese Spelen zullen één keer in de vier jaar worden gehouden, met vijftien Olympische en twee niet-Olympische sporten op het programma. Naar verwachting zullen de sporten boogschieten, badminton, boksen, kanovaren, schermen, handbal, judo, rugby sevens, schieten, taekwondo, tafeltennis, triatlon en volleybal van de partij zijn in Baku. Het is nog de vraag of grote Olympische sporten als turnen, zwemmen en atletiek in hun volle wedstrijdkalender ruimte weten te vinden voor het evenement, dat waarschijnlijk laat in het voorjaar, of vroeg in de zomer gehouden zal worden. Welke niet-olympische sporten welkom zijn, is nog niet besloten. De coördinatiecommissie Baku 2015 bestaat uit: Voorzitter: Spyros Capralos (voorzitter Grieks Olympisch Comité) Vice-voorzitter: Zlatko Matesa (voorzitter Kroatisch Olympisch Comité) Leden:

André Bolhuis (voorzitter NOC*NSF)
Alejandro Blanco (voorzitter NOC Spanje)
Guido de Bondt (secretaris-generaal NOC België, voorzitter European Youth Olympic Festival)
Sergey Bubka (vice-voorzitter IAAF, voorzitter NOC Oekraïne)
Andrew Craig (adviseur)
Nese Gündogan (secretaris-generaal NOC Turkije)
Janez Kocijancic (voorzitter NOC Slovenië, vice-voorzitter FIS)
Denis Masseglia (voorzitter NOC Frankrijk)
Niels Nygaard (voorzitter NOC Denemarken)
Pierce O’Callaghan (adviseur)
Arturus Poviliunas (erevoorzitter NOC Litouwen)
Bernhard Schwank (voormalig CEO München 2018, Sports Performance Director DOSB)
Roger Talermo (NOC Finland)
Albert Woods (voorzitter Europese Kano Federatie, vice-voorzitter BOA)