TeamNL via Chiba naar Tokyo 2020

Samenvatting

In aanloop naar de Olympische en Paralympische Spelen van Tokyo 2020 zal TeamNL een aantal pre-camps organiseren in de Japanse prefectuur (provincie) Chiba die direct aan Tokyo grenst. NOC*NSF-voorzitter André Bolhuis en de Gouverneur van Chiba Kensaku Morita ondertekenden daartoe op 5 juli 2016 in het van Goghmuseum te Amsterdam, in aanwezigheid van de Japanse ambassadeur Hiroshi Inomata en NOC*NSF Algemeen Directeur Gerard Dielessen, de overeenkomst. NOC*NSF is blij met deze samenwerking waardoor het voor een groot deel van TeamNL mogelijk wordt om in de jaren voorafgaande aan Tokyo 2020 regelmatig in Japan te trainen.

Maurits Hendriks Technisch Directeur bij NOC*NSF: “We hebben voor TeamNL goede afspraken kunnen maken voor het gebruik van hoogwaardige trainingsaccommodaties in Chiba in de aanloop naar Tokyo 2020. De keuze voor deze provincie heeft ook te maken met de goede ervaringen die de Nederlandse atleten hebben opgedaan tijdens hun succesvolle pre-camp in Chiba voorafgaand aan het WK Atletiek van 2015 in Beijing. Zoals het er nu naar uitziet kunnen we in Chiba in ieder geval terecht voor atletiek, judo, boksen, roeien, wielrennen, volleybal, handbal, rolstoelbasketbal, tafeltennis, beachvolleybal, open water zwemmen en triatlon. En indien van toepassing, zowel in de Olympische als Paralympische varianten.”

“De zes miljoen inwoners van Chiba heten de Nederlandse sporters graag welkom en zullen er alles aan doen om de voorbereiding van TeamNL op Tokyo 2020 goed te laten verlopen”, aldus Kensaku Morita, de Gouverneur van Chiba. “Wij zien bovendien graag contacten tot stand komen tussen de jonge bevolking van Chiba en de sporters uit Nederland die onze gast zullen zijn.”

André Bolhuis en Gerard Dielessen, respectievelijk voorzitter en algemeen directeur van NOC*NSF benadrukten bij de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst goede samenwerking tussen de autoriteiten van Chiba en NOC*NSF waardoor het nu al, nog voor de Olympische en Paralympische Spelen van Rio 2016 mogelijk is geworden om tot afspraken te komen voor de komende vier jaar.

Gerard Dielessen: “Het is belangrijk dat we er van overtuigd zijn geraakt dat we elkaar kunnen versterken. We hebben met meerdere provincies gesproken en de wijze waarop met Chiba een echte ‘klik’ tot stand is gekomen, heeft er in belangrijke mate toe bijgedragen dat we voor Chiba hebben gekozen.”

André Bolhuis, voorzitter NOC*NSF: “Het is voor de sporters die zich op Tokyo 2020 voorbereiden erg goed om te weten dat wij er nu al rekening mee houden dat ze een aantal keer in de omgeving van Tokyo zullen willen trainen.”