1 t/m 9 oktober: Week van de Scheidsrechter

Spreek je waardering uit met #scheidsbedankt!

Sinds 2009 vindt in de eerste week van oktober de Week van de Scheidsrechter plaats. In die week kunnen sportclubs en sporters hun scheidsrechters en officials bedanken voor hun inzet tijdens het sportseizoen. Dit jaar vindt de Week van de Scheidsrechter plaats van zaterdag 1 oktober tot en met zondag 9 oktober.

Projectleider Jan Vlasblom: “Het doel van de Week van de Scheidsrechter is dat sporters, sportclubs, en -bonden hun waardering laten blijken aan scheidsrechters, juryleden en andere officials. Zij zetten zich vaak belangeloos in voor de sport en daar mogen ze voor in het zonnetje worden gezet. Dit kan al op een laagdrempelige manier, door bijvoorbeeld een bloemetje aan te bieden of door via social media er aandacht aan te besteden.” Sportclubs en sporters worden uitgedaagd om tussen 1 en 9 oktober op een leuke of ludieke manier de scheidsrechters en officials in het zonnetje te zetten en dit via social media te delen met de toevoeging #scheidsbedankt.

Activiteiten sportbonden tijdens Week van de ScheidsrechterDit jaar doen vijftien sportbonden mee en ieder van hen organiseert een aantal activiteiten, waar hun sportverenigingen gebruik van kunnen maken. De judo-, volleybal-, tennis-, tafeltennis-, autosport, hockey-, korfbal en squashbond organiseren ieder een aantal spelregelcafés, waar mensen met elkaar in gesprek kunnen over de nieuwste spelregels in hun sport en hun spelregelkennis kunnen testen. De tennisbond heeft daarnaast een campagne om nieuwe arbiters te werven en de online tool voor het vergroten van spelregelkennis, de Tennismasterz, te promoten. Het handbalverbond organiseert een aantal bijeenkomsten in het land waar scheidsrechters en coaches met elkaar in gesprek gaan over elkaars rol tijdens de wedstrijd. Bij de basketballbond kunnen sportclubs een clinic van toparbiters winnen. “Maar waar het vooral om gaat is, dat verenigingen, sporters en teams zelf hun waardering laten blijken voor de arbitrage”, aldus Vlasblom.

Boekpresentatie ‘Je hebt er oog voor’Op zaterdag 1 oktober wordt de Week van de Scheidsrechter afgetrapt tijdens het NK Judo in het Topsportcentrum Almere. Daar wordt in het bijzijn veel nationale judoscheidsrechters en een groot aantal Olympische en Paralympische topscheidsrechters/officials het boek over arbitrage ‘Je hebt er oog voor’ gepresenteerd. De overhandiging van het eerste exemplaar is door Marcella Mesker, bestuurslid van NOC*NSF, aan Henk Plugge, voorzitter van de scheidsrechterscommissie van de judobond.

Naar een veiliger sportklimaatDe Week van de Scheidsrechter is onderdeel van het actieplan ‘Naar een veiliger sportklimaat’, een initiatief van het ministerie van VWS en uitgevoerd door de sportbonden en NOC*NSF. Hiermee wil de sport in Nederland ervoor zorgen dat ieder individu zich veilig en prettig voelt in de sport en daarin zichzelf kan zijn.

Kijk voor meer informatie op http://www.veiligsportklimaat.nl/weekvandescheidsrechter